Anatomisesti oikeaoppisen digitaalisen mallin toteuttaminen miesvartalosta
Kellinsalmi, Mutsumi (2016)
Kellinsalmi, Mutsumi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311789
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä oli tavoitteena löytää vastaus tutkimuskysymykseen ”Kuinka toteuttaa anatomisesti oikeaoppinen, seitsemän ja puolen päänkorkeuden pituinen digitaalinen 3D-malli länsimaalaisen, atleettisen ja miespuolisen aikuisen ihmisen vartalosta taiteilijalle merkityksellisellä tasolla.” Vartaloon haluttiin näin ollen perehtyä sillä tarkkuudella ja niiden rakenteiden tasolla, mitkä taiteilijan näkökulmasta ovat merkityksellisiä ihmisvartalon kokonaismuodon tuottamisessa. Anatomisella oikeaoppisuudella tarkoitettiin työssä sitä, että kunkin anatomisen rakenteen sijainti, koko sekä muoto olivat teoriatiedon mukaisia.
Tutkimuskysymykseen etsittiin vastausta kirjallisuustutkimuksen keinoin taiteilijoiden anatomiaoppaista sekä lääketieteellisestä aineistosta muodostuneen tutkimusaineiston avulla. Opinnäytetyöhön kuului myös toiminnallinen osuus, jossa käytännössä valmistettiin kysymyksenasettelun mukainen 3D-malli miesvartalosta. Mallintaminen tehtiin digitaalisesti veistämällä Pixologic ZBrush -ohjelman avulla. Kukin mallinnettava anatominen rakenne pyrittiin sisällyttämään omana 3D-objektinaan malliin. Samalla tavoitteena oli visuaalisesti yhtenäinen vartalon kokonaismuoto. Mallia valmistaessa tavoitteena oli pitää kaikki tehdyt ratkaisut tutkimus- eli referenssiaineiston mukaisena, jotta työssä voitaisiin perustellusti väittää valmiin mallin olevan anatomisesti oikeaoppinen. Mallia toteutettaessa olennainen työvaihe oli kaksiulotteisen tai tekstimuotoisen referenssiaineiston sisältämän tiedon tulkitseminen kolmiulotteiseen muotoon. Työssä tarkasteltiin rinnakkain useaa eri suunnasta olevaa referenssiä ja yritettiin löytää sellainen 3D-ratkaisu, joka toteuttaisi kaikkia eri katselukulmaisia referenssejä mahdollisimman hyvin. Malli valmistui siis useiden eri referenssien ja eri kuvakulmien pohjalta tehtyjen tulkintojen yhteenvetona.
Työssä onnistuttiin toteuttamaan tavoitellun vartalotyypin mukainen 3D-malli. Mallintamisessa ei tehty mielivaltaisia päätöksiä malliin muodon suhteen, vaan kaikkiin prosessin aikana esille tulleisiin anatomia-aiheisiin kysymyksiin haettiin vastaus referenssiaineistosta. Näin ollen valmiin mallin voidaan tältä osin väittää olevan anatomisesti oikeaoppinen. Työssä läpikäytiin luita ja rustoja, lihaksia ja jänteitä, ligamentteja, peitinkalvoja, rasvaesiintymiä, neurovaskulaarinen kimppu, silmämunat, muutama ihon rakenne, kilpirauhanen, sylkirauhasia sekä henkitorven ja kurkunpään rakenteita. Näitä myös toteutettiin 3D-malliin. Valmis malli koostui 239 ZBrush-SubTool-objektista, jotka edustivat 370 eri anatomista rakennetta.
Tutkimuskysymykseen etsittiin vastausta kirjallisuustutkimuksen keinoin taiteilijoiden anatomiaoppaista sekä lääketieteellisestä aineistosta muodostuneen tutkimusaineiston avulla. Opinnäytetyöhön kuului myös toiminnallinen osuus, jossa käytännössä valmistettiin kysymyksenasettelun mukainen 3D-malli miesvartalosta. Mallintaminen tehtiin digitaalisesti veistämällä Pixologic ZBrush -ohjelman avulla. Kukin mallinnettava anatominen rakenne pyrittiin sisällyttämään omana 3D-objektinaan malliin. Samalla tavoitteena oli visuaalisesti yhtenäinen vartalon kokonaismuoto. Mallia valmistaessa tavoitteena oli pitää kaikki tehdyt ratkaisut tutkimus- eli referenssiaineiston mukaisena, jotta työssä voitaisiin perustellusti väittää valmiin mallin olevan anatomisesti oikeaoppinen. Mallia toteutettaessa olennainen työvaihe oli kaksiulotteisen tai tekstimuotoisen referenssiaineiston sisältämän tiedon tulkitseminen kolmiulotteiseen muotoon. Työssä tarkasteltiin rinnakkain useaa eri suunnasta olevaa referenssiä ja yritettiin löytää sellainen 3D-ratkaisu, joka toteuttaisi kaikkia eri katselukulmaisia referenssejä mahdollisimman hyvin. Malli valmistui siis useiden eri referenssien ja eri kuvakulmien pohjalta tehtyjen tulkintojen yhteenvetona.
Työssä onnistuttiin toteuttamaan tavoitellun vartalotyypin mukainen 3D-malli. Mallintamisessa ei tehty mielivaltaisia päätöksiä malliin muodon suhteen, vaan kaikkiin prosessin aikana esille tulleisiin anatomia-aiheisiin kysymyksiin haettiin vastaus referenssiaineistosta. Näin ollen valmiin mallin voidaan tältä osin väittää olevan anatomisesti oikeaoppinen. Työssä läpikäytiin luita ja rustoja, lihaksia ja jänteitä, ligamentteja, peitinkalvoja, rasvaesiintymiä, neurovaskulaarinen kimppu, silmämunat, muutama ihon rakenne, kilpirauhanen, sylkirauhasia sekä henkitorven ja kurkunpään rakenteita. Näitä myös toteutettiin 3D-malliin. Valmis malli koostui 239 ZBrush-SubTool-objektista, jotka edustivat 370 eri anatomista rakennetta.