Pohjoisen Etelä-Pohjanmaan matkailuverkoston kehittämiskartoitus
Larikka, Matti (2016)
Lataukset:
Larikka, Matti
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612021
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin matkailun verkostoitumisen eri variaatioita ja niiden avulla saavutettavia hyötyjä. Opinnäytetyö sisältää selvityksen määrättyjen kuntien ja kaupunkien matkailun ja matkailumarkkinoinnin nykytilasta.
Työn teoriaosuudessa käsitellään verkostoitumisen hyötyjä, joita kunnat ja yritykset tavoittelevat. Teoriaosuudessa avataan verkostosuhteen keskeisiä ominaisuuksia ja ulottuvuuksia. Lisäksi hahmotettiin verkostoitumiseen liittyviä riskejä ja ongelmia.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten toteutettiin yhteensä 18 haastattelua matkailualan toimijoiden kanssa. Haastattelut toteutettiin vuonna 2016 huhtikuussa. Haastatteluissa selvitettiin, millaisia yhteistyöverkostoja yritysten ja kuntien välillä on. Lisäksi kartoitettiin, onko ajankohtaista kehittää pohjoisen Etelä-Pohjanmaan alueella matkailumarkkinointia ja matkailun kehittämistoimenpiteitä, sekä millaisiin kehittämisstrategioihin kunnat olisivat valmiita sitoutumaan. Työ sisältää pohdinnan kuntien ja yritysten verkostoituminen ja yhteistoimintamallien vaikutuksista matkailun edistämiseksi selvitettävälle alueelle.
Työn loppuosassa vedettiin johtopäätökset matkailualasta, niiden verkostojen luonteista ja toimivan matkailun edistämiseen suunnatun organisaation rakenne.
Työn teoriaosuudessa käsitellään verkostoitumisen hyötyjä, joita kunnat ja yritykset tavoittelevat. Teoriaosuudessa avataan verkostosuhteen keskeisiä ominaisuuksia ja ulottuvuuksia. Lisäksi hahmotettiin verkostoitumiseen liittyviä riskejä ja ongelmia.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten toteutettiin yhteensä 18 haastattelua matkailualan toimijoiden kanssa. Haastattelut toteutettiin vuonna 2016 huhtikuussa. Haastatteluissa selvitettiin, millaisia yhteistyöverkostoja yritysten ja kuntien välillä on. Lisäksi kartoitettiin, onko ajankohtaista kehittää pohjoisen Etelä-Pohjanmaan alueella matkailumarkkinointia ja matkailun kehittämistoimenpiteitä, sekä millaisiin kehittämisstrategioihin kunnat olisivat valmiita sitoutumaan. Työ sisältää pohdinnan kuntien ja yritysten verkostoituminen ja yhteistoimintamallien vaikutuksista matkailun edistämiseksi selvitettävälle alueelle.
Työn loppuosassa vedettiin johtopäätökset matkailualasta, niiden verkostojen luonteista ja toimivan matkailun edistämiseen suunnatun organisaation rakenne.