Erityistä tukea tarvitsevan lapsen osallisuus arjessa : vanhempien, opettajien ja terapeuttien kokemuksia
Eronen, Anniina; Taskinen, Juho (2016)
Eronen, Anniina
Taskinen, Juho
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612077
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata kouluikäisen erityistä tukea tarvitsevan lapsen osallisuutta arjessa lapsen kanssa toimivien aikuisten eli vanhempien, opettajien ja terapeuttien kokemusten pohjalta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada lisää tietoa lapsen osallisuudesta arjessa ja lisätä vanhempien, opettajien ja terapeuttien tietoisuutta lasten osallisuudesta arjessa. Lisäksi tavoitteena oli kannustaa erityistä tukea tarvitsevien lasten lähipiiriä lapsen osallistamisen lisäämiseen.
Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Erityistä tukea tarvitsevan lapsen osallisuus arjessa – kasvatuksellinen, kuntoutuksellinen ja pedagoginen näkökulma -hankkeen kanssa. Yhteistyökumppanina ja tilaajana työllemme toimi Vajaaliikkeisten Kunto ry (VLK).
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisia eli laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tähän tutkimukseen valikoituneiden perheiden lapset olivat alakouluikäisiä ja heidän opetuksensa tapahtuu integroidussa opetusryhmässä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat erityistä tukea tarvitsevien vanhemmat, opettajat ja terapeutit. Aineisto kerättiin toimintapäivänä, jossa aineistonkeruumenetelminä olivat keskustelupaneeli sekä posterituotokset. Toimintapäivä videoitiin aineiston analysointia varten. Tutkimusaineisto litteroitiin ja analysointiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan lapsen kanssa toimivat aikuiset kokivat osallisuuden rakentuvan viidestä eri osa-alueesta, jotka olivat lapsen osallistuminen suunnitteluun ja päätöksentekoon, lapsen oikeudet ja velvollisuudet, lasten kanssa toimivien aikuisten välinen yhteistyö, lapsen oma tila sekä mahdollisuus lapsen arkeen. Tutkimuksen mukaan lapsen osallisuuteen pyritään lapsen osallisuuden tukemisella, motivaation herättämisellä, ympäristön muovaamisella, avoimella ja turvallisella ilmapiirillä sekä sosiaalisilla suhteilla. Lapsen osallisuutta lisääviksi tai rajoittaviksi tekijöiksi koettiin tavoitteiden asettaminen, erilaisuuteen suhtautuminen, asiantuntijoiden yhteistyö sekä yhteiskunnan tuki.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa lapsen osallisuuden lisäämisessä erilaisissa toimintaympäristöissä. Jatkotutkimusaiheena työlle tulee fysioterapian koulutusohjelmassa opinnäytetyönä tehtävä tutkimus, joka käsittelee lapsen osallisuutta lapsen kokemana.
Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Erityistä tukea tarvitsevan lapsen osallisuus arjessa – kasvatuksellinen, kuntoutuksellinen ja pedagoginen näkökulma -hankkeen kanssa. Yhteistyökumppanina ja tilaajana työllemme toimi Vajaaliikkeisten Kunto ry (VLK).
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisia eli laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tähän tutkimukseen valikoituneiden perheiden lapset olivat alakouluikäisiä ja heidän opetuksensa tapahtuu integroidussa opetusryhmässä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat erityistä tukea tarvitsevien vanhemmat, opettajat ja terapeutit. Aineisto kerättiin toimintapäivänä, jossa aineistonkeruumenetelminä olivat keskustelupaneeli sekä posterituotokset. Toimintapäivä videoitiin aineiston analysointia varten. Tutkimusaineisto litteroitiin ja analysointiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan lapsen kanssa toimivat aikuiset kokivat osallisuuden rakentuvan viidestä eri osa-alueesta, jotka olivat lapsen osallistuminen suunnitteluun ja päätöksentekoon, lapsen oikeudet ja velvollisuudet, lasten kanssa toimivien aikuisten välinen yhteistyö, lapsen oma tila sekä mahdollisuus lapsen arkeen. Tutkimuksen mukaan lapsen osallisuuteen pyritään lapsen osallisuuden tukemisella, motivaation herättämisellä, ympäristön muovaamisella, avoimella ja turvallisella ilmapiirillä sekä sosiaalisilla suhteilla. Lapsen osallisuutta lisääviksi tai rajoittaviksi tekijöiksi koettiin tavoitteiden asettaminen, erilaisuuteen suhtautuminen, asiantuntijoiden yhteistyö sekä yhteiskunnan tuki.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa lapsen osallisuuden lisäämisessä erilaisissa toimintaympäristöissä. Jatkotutkimusaiheena työlle tulee fysioterapian koulutusohjelmassa opinnäytetyönä tehtävä tutkimus, joka käsittelee lapsen osallisuutta lapsen kokemana.