Kuvalliset esitteet kommunikoinnin tukena : maahanmuuttajaperheiden kanssa työskenteleville
Markakis, Eleni; Mäenpää, Eija (2016)
Markakis, Eleni
Mäenpää, Eija
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812344
Tiivistelmä
Toiminallisen opinnäyteyön tarkoituksena oli tuottaa kuvallisia esitteitä kommunikoinnin tueksi niille työntekijöille, jotka työskentelevät maahanmuuttajaperheiden kanssa varhaiskasvatuksessa tai perhetyössä. Opinnäytetyö on työelämälähtöinen ja yhteistyökumppaneina ovat olleet Hämeenlinnan kaupungin Pakolaisten vastaanotto sekä eräs hämeenlinnalainen päiväkoti.
Maailmanlaajuisen pakolaistilanteen vuoksi maahanmuuttajaperheiden määrä tulee kasvamaan myös Suomessa sekä perhetyön että varhaiskasvatuksen piirissä. Työntekijöillä ja maahanmuuttajaperheillä ei välttämättä aina ole yhteistä kieltä Siksi tulevaisuudessa tarvitaan yhä enenevässä määrin vaihtoehtoisia tapoja ja keinoja kommunikoida puhutun kielen lisäksi. On osattava hyödyntää ilmeitä, eleitä, äänenpainoa ja kuvia oman viestinnän tukena.
Teoreettisena pohjana on käytetty lastensuojelulakia, sosiaalihuoltolakia ja lakia kotoutumisen edistämisestä. Edellä mainitut lait korostavat varhaisen tuen merkitystä. Teoreettisena pohjana on ollut myös asiakaslähtöisyys, osallisuus, varhaiskasvatus ja kasvatuskumppanuus, unohtamatta vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin tärkeyttä.
Opinnäytetyössä on havainnointien ja teemahaastattelujen pohjalta kartoitettu tilanteita, joihin varhaiskasvatuksen ja perhetyön työntekijät kokevat tarvitsevansa kuvallisia työkaluja sanallisen viestinnän tueksi. Havainnointien, haastattelujen ja keskustelujen pohjalta on syntynyt työkalupakki, joka sisältää 22 kuvallista esitettä.
Maailmanlaajuisen pakolaistilanteen vuoksi maahanmuuttajaperheiden määrä tulee kasvamaan myös Suomessa sekä perhetyön että varhaiskasvatuksen piirissä. Työntekijöillä ja maahanmuuttajaperheillä ei välttämättä aina ole yhteistä kieltä Siksi tulevaisuudessa tarvitaan yhä enenevässä määrin vaihtoehtoisia tapoja ja keinoja kommunikoida puhutun kielen lisäksi. On osattava hyödyntää ilmeitä, eleitä, äänenpainoa ja kuvia oman viestinnän tukena.
Teoreettisena pohjana on käytetty lastensuojelulakia, sosiaalihuoltolakia ja lakia kotoutumisen edistämisestä. Edellä mainitut lait korostavat varhaisen tuen merkitystä. Teoreettisena pohjana on ollut myös asiakaslähtöisyys, osallisuus, varhaiskasvatus ja kasvatuskumppanuus, unohtamatta vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin tärkeyttä.
Opinnäytetyössä on havainnointien ja teemahaastattelujen pohjalta kartoitettu tilanteita, joihin varhaiskasvatuksen ja perhetyön työntekijät kokevat tarvitsevansa kuvallisia työkaluja sanallisen viestinnän tueksi. Havainnointien, haastattelujen ja keskustelujen pohjalta on syntynyt työkalupakki, joka sisältää 22 kuvallista esitettä.