Ympäristöbonusjärjestelmän kehittäminen
Saari, Petri (2016)
Saari, Petri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612102
Tiivistelmä
Helsingin seudun liikenteen (HSL) tavoitteena on vähentää bussiliikenteessä typpioksidien (NOx) ja pakokaasujen pienhiukkasten (PM) päästöjä 80 prosenttia vuoden 2010 tasosta vuoteen 2018 mennessä. Hiilidioksidipäästöt (CO2) on tarkoitus puolittaa samassa ajassa. Tavoitteemme on saada joukkoliikenne lähes päästöttömäksi vuoteen 2025 mennessä. Kehittämistehtävän tavoitteena on kehittää ympäristöbonusjärjestelmää joustavaksi ja käytännölliseksi tavaksi vähentää bussiliikenteen aiheuttamia päästöjä. Tavoitteena on saada ympäristöbonusmallimme mukautumaan teknologian kehitykseen sekä päästövaikutusten laskentamenetelmien muutoksiin, huomioiden esimerkiksi teettämämme bussikaluston päästömittaukset VTT:llä, niiden seurantamittaukset sekä päästönormien kehittymisen.
Tässä toimintatutkimuksessa analysoitiin kaikki ympäristöbonuskilpailut, tiedostettiin hallitut riskit ja jalkautettiin muutokset hankintaorganisaatioomme. Kehittämistehtävässä käytetty teoria perustuu kolmeen isompaan kokonaisuuteen; Riskien hallinnan, johtamisen sekä innovaation teorioihin.
Kehittämistyön seurauksena tarjouksissa hyödynnettiin innovatiivisia menetelmiä. Saaduilla tuloksilla kehitettiin kierros kierrokselta ympäristöbonusjärjestelmää. Ympäristöbonusmalli pidettiin joustavasti ajan tasalla huomioiden bonukseen varatun bonussumman muuttuminen ja aiemmilla ympäristöbonuskierroksilla saavutetut tulokset.
Tutkimustulosten perusteella tutkimuksesta on hyötyä myös muille joukkoliikennettä tai vaikkapa tavaraliikennettä kilpailutettaville organisaatioille. Ympäristöbonusmalli on jo nyt selkeästi edistänyt ympäristön kannalta aidosti hyvien biopolttoaineiden käyttöä pääkaupunkiseudulla.
Tässä toimintatutkimuksessa analysoitiin kaikki ympäristöbonuskilpailut, tiedostettiin hallitut riskit ja jalkautettiin muutokset hankintaorganisaatioomme. Kehittämistehtävässä käytetty teoria perustuu kolmeen isompaan kokonaisuuteen; Riskien hallinnan, johtamisen sekä innovaation teorioihin.
Kehittämistyön seurauksena tarjouksissa hyödynnettiin innovatiivisia menetelmiä. Saaduilla tuloksilla kehitettiin kierros kierrokselta ympäristöbonusjärjestelmää. Ympäristöbonusmalli pidettiin joustavasti ajan tasalla huomioiden bonukseen varatun bonussumman muuttuminen ja aiemmilla ympäristöbonuskierroksilla saavutetut tulokset.
Tutkimustulosten perusteella tutkimuksesta on hyötyä myös muille joukkoliikennettä tai vaikkapa tavaraliikennettä kilpailutettaville organisaatioille. Ympäristöbonusmalli on jo nyt selkeästi edistänyt ympäristön kannalta aidosti hyvien biopolttoaineiden käyttöä pääkaupunkiseudulla.