Saatavuuskyselyn kehittäminen Cinia Oy:lle
Ahtola, Jari (2016)
Ahtola, Jari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812439
Tiivistelmä
Tämä kehittämistehtävä tehtiin Cinia Oy:n DIS- yksikölle (Digital Infrastructure Services). DIS- yksikkö koostuu Myynnin tuesta, Asiakasratkaisuista sekä Palveluhallinnasta. Cinia konserni koostuu emoyhtiöstä Cinia Group Oy:stä sekä tytäryhtiöistä Cinia One Oy, Cinia Cloud Oy ja Kilosoft Oy. Kehittämistehtävän tavoitteena oli tuottaa työkalu saatavuus-kyselyiden nopeuttamiseksi sekä toimintatapa, jotta historiatiedot ovat jatkossa käytettävissä.
Tutkimus suoritettiin toimintatutkimuksena ja käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä ja -mittareita. Kehittämistehtävässä käytetyt teoriat perustuivat projektin, prosessin, muutos ja muutoshallinnan sekä viestinnän teorioihin.
Saatavuuskyselyn haasteet oli tunnistettu jo aiemmin, joten nykytila-analyysin perusteella tarkennettiin, mihin toimenpiteisiin tuli keskittyä, selvittää ja toteuttaa. Kehittämistehtävässä luotiin uusi Extranet-lomake työkaluksi, jolla pystyttiin varmistamaan tietojen tallennus. Toimintamallia muutettiin vain ohjeistamalla käyttämään lomaketta. Toimintamuutokset viestitettiin asianosaisille ennen uuden toimintamallin käyttöönottoa.
Seurantajakson aikana suoritetun kyselyn tulokset osoittivat, että tiedonkulku oli selkeytynyt ja täsmentynyt sekä työkalun käyttö oli nopeuttanut kyselyiden käsittelyä. Historiatiedot olivat jälkikäteen käytettävissä, joten työkalun käyttö paransi myös kustannustehokkuutta.
Kehitystehtävän aikana havaitut jatkokehittämiskohteet tuotetaan erillisinä projekteina. Kehityskohteet koostuivat pääasiassa käyttäjäystävällisyyden parantamiseen sekä lomakkeen laajempaan käyttöön.
Tutkimus suoritettiin toimintatutkimuksena ja käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä ja -mittareita. Kehittämistehtävässä käytetyt teoriat perustuivat projektin, prosessin, muutos ja muutoshallinnan sekä viestinnän teorioihin.
Saatavuuskyselyn haasteet oli tunnistettu jo aiemmin, joten nykytila-analyysin perusteella tarkennettiin, mihin toimenpiteisiin tuli keskittyä, selvittää ja toteuttaa. Kehittämistehtävässä luotiin uusi Extranet-lomake työkaluksi, jolla pystyttiin varmistamaan tietojen tallennus. Toimintamallia muutettiin vain ohjeistamalla käyttämään lomaketta. Toimintamuutokset viestitettiin asianosaisille ennen uuden toimintamallin käyttöönottoa.
Seurantajakson aikana suoritetun kyselyn tulokset osoittivat, että tiedonkulku oli selkeytynyt ja täsmentynyt sekä työkalun käyttö oli nopeuttanut kyselyiden käsittelyä. Historiatiedot olivat jälkikäteen käytettävissä, joten työkalun käyttö paransi myös kustannustehokkuutta.
Kehitystehtävän aikana havaitut jatkokehittämiskohteet tuotetaan erillisinä projekteina. Kehityskohteet koostuivat pääasiassa käyttäjäystävällisyyden parantamiseen sekä lomakkeen laajempaan käyttöön.