HPK Liiga Oy:n Facebook-markkinoinnin mittaaminen
Anttila, Pasi (2016)
Anttila, Pasi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912484
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on HPK Liiga Oy. Työn taustalla toimeksiantajan osalta oli lähteä kehittämään sosiaalisen median mittaamista, ja opinnäytetyön tekijä oli myös kiinnostunut tämän asian tutkimisesta. Taustalla olivat myös HPK Liiga Oy:n strategiset muutokset sekä yhtiöittäminen rekisteröidystä yhdistyksestä osakeyhtiöksi.
Työn tavoitteena oli selvittää, millä mittareilla HPK Liiga Oy:n kannattaisi mitata Facebook-markkinointiaan ydintavoitteiden ollessa asiakkaiden sitouttaminen ja konversioiden luominen. Kanavaksi valikoitui Facebook, koska se on HPK:n tärkein kanava sosiaalisessa mediassa. HPK:lla on myös Facebookissa selkeästi eniten faneja verrattuna muihin sosiaalisen median kanaviin.
Työssä sovellettu teoria käsitteli sosiaalisen median markkinointia, digitaalisen median mittaamista ja asiakkaan sitouttamista sekä konversioiden luomista. Tutkimusosuudessa hyödynnettiin Facebook Insightsia, joka tarjoaa valtavan määrän dataa Facebook-sivun faneista ja käyttäjistä, jotka ovat tehneet interaktioita sivun päivityksiin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, jossa hyödynnettiin Insightsin tarjoamaa dataa.
Työn päätuloksista käyvät ilmi mittarit, jotka sopivat HPK:n Facebook-markkinoinnin mittaamiseen, ja lisäksi tuloksissa analysoidaan myös sisällöllisiä asioita, joita tutkimuksessa nousi esille. Mittarit pohjautuvat HPK:n sosiaalisen median päätavoitteisiin eli fanien sitouttamiseen ja konversioon.
Johtopäätöksenä työssä perusteltiin, miksi fanien sitouttamisprosenttia ja konversioprosenttia kannattaa hyödyntää jatkossa Facebook-markkinoinnin mittaamisessa tärkeimpinä mittareina. Kehitysehdotuksia ja huomioita tehtiin myös sosiaalisen median sisällöntuotannon osalta. Esimerkiksi, mitkä sisältötyypit keräävät parhaiten sitoutumista ja konversiota. Johtopäätöksissä korostetaan myös järjestelmällisyyttä ja selkeää strategiaa markkinoinnin mittaamisen tueksi. Facebook-mainonnan hyödyntäminen nousi myös tutkijan yhdeksi suositelluksi toimenpiteeksi.
Työn tavoitteena oli selvittää, millä mittareilla HPK Liiga Oy:n kannattaisi mitata Facebook-markkinointiaan ydintavoitteiden ollessa asiakkaiden sitouttaminen ja konversioiden luominen. Kanavaksi valikoitui Facebook, koska se on HPK:n tärkein kanava sosiaalisessa mediassa. HPK:lla on myös Facebookissa selkeästi eniten faneja verrattuna muihin sosiaalisen median kanaviin.
Työssä sovellettu teoria käsitteli sosiaalisen median markkinointia, digitaalisen median mittaamista ja asiakkaan sitouttamista sekä konversioiden luomista. Tutkimusosuudessa hyödynnettiin Facebook Insightsia, joka tarjoaa valtavan määrän dataa Facebook-sivun faneista ja käyttäjistä, jotka ovat tehneet interaktioita sivun päivityksiin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, jossa hyödynnettiin Insightsin tarjoamaa dataa.
Työn päätuloksista käyvät ilmi mittarit, jotka sopivat HPK:n Facebook-markkinoinnin mittaamiseen, ja lisäksi tuloksissa analysoidaan myös sisällöllisiä asioita, joita tutkimuksessa nousi esille. Mittarit pohjautuvat HPK:n sosiaalisen median päätavoitteisiin eli fanien sitouttamiseen ja konversioon.
Johtopäätöksenä työssä perusteltiin, miksi fanien sitouttamisprosenttia ja konversioprosenttia kannattaa hyödyntää jatkossa Facebook-markkinoinnin mittaamisessa tärkeimpinä mittareina. Kehitysehdotuksia ja huomioita tehtiin myös sosiaalisen median sisällöntuotannon osalta. Esimerkiksi, mitkä sisältötyypit keräävät parhaiten sitoutumista ja konversiota. Johtopäätöksissä korostetaan myös järjestelmällisyyttä ja selkeää strategiaa markkinoinnin mittaamisen tueksi. Facebook-mainonnan hyödyntäminen nousi myös tutkijan yhdeksi suositelluksi toimenpiteeksi.