3D-mallien suunnittelu ja toteutus peliympäristöön
Mattila, Nina (2016)
Mattila, Nina
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912501
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia peliympäristön suunnittelua ja toteutusta 3D-mallintajan näkökulmasta. Työssä keskityttiin tutkimaan mallintamiseen liittyviä teknisiä rajoitteita ja pelimalleihin soveltuvia mallinnustekniikoita. Tutkimusosuudessa tehtiin katsaus 3D-mallintajan rooliin pelinkehitysprojektissa ja tutkittiin 3D-grafiikan käyttötarkoituksia peleissä. Työssä esiteltiin myös käytetyimpiä 3D-mallinnusohjelmia sekä muita mallintamistyössä käytettäviä työkaluja.
Tutkimuksessa käytettiin aineistona pelinkehitykseen ja 3D-mallintamiseen liittyviä julkaisuja ja artikkeleita. Opinnäytetyön käytännönosuuden toimeksiantona oli Turun ammattikorkeakoulun ja Turun yliopiston Digital TimeTrek -projekti, joka on useammalle alustalle tarkoitettu sovellus, jossa opetetaan maailmankaikkeuden synnyn eri vaiheita. Tähän sovellukseen piti mallintaa käyttöliittymässä näkyvien ympäristöjen 3D-malleja. Projekti toimi käytännönesimerkkinä opinnäytetyöhön liittyvissä tutkimusaiheissa.
Tutkimusten tuloksena muodostui yleiskuva pelien 3D-graafiikan suunnittelun ja toteutuksen perusteista. Suunnittelua rajoittavat varsinkin kohdealusta ja pelin tyyli. Pelialalla 3D-graafikolla on useita työtehtäviä, joten perustietoa tarvitaan eri aihealueista. Käytännönesimerkki ja tutkimukset antavat yleiskatsauksen pelialalla toimivan 3D-graafikon työtavoista ja osaamistarpeista.
Tutkimuksessa käytettiin aineistona pelinkehitykseen ja 3D-mallintamiseen liittyviä julkaisuja ja artikkeleita. Opinnäytetyön käytännönosuuden toimeksiantona oli Turun ammattikorkeakoulun ja Turun yliopiston Digital TimeTrek -projekti, joka on useammalle alustalle tarkoitettu sovellus, jossa opetetaan maailmankaikkeuden synnyn eri vaiheita. Tähän sovellukseen piti mallintaa käyttöliittymässä näkyvien ympäristöjen 3D-malleja. Projekti toimi käytännönesimerkkinä opinnäytetyöhön liittyvissä tutkimusaiheissa.
Tutkimusten tuloksena muodostui yleiskuva pelien 3D-graafiikan suunnittelun ja toteutuksen perusteista. Suunnittelua rajoittavat varsinkin kohdealusta ja pelin tyyli. Pelialalla 3D-graafikolla on useita työtehtäviä, joten perustietoa tarvitaan eri aihealueista. Käytännönesimerkki ja tutkimukset antavat yleiskatsauksen pelialalla toimivan 3D-graafikon työtavoista ja osaamistarpeista.