Branding inom nonprofit-fältet : Fallstudie: HelsinkiMissio och Plan International Finland
Törnblom, Sabina (2016)
Törnblom, Sabina
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211574
Tiivistelmä
I detta examensarbete, som är en kvalitativ fallstudie, undersöker jag hur allmänt branding är inom två nonprofit-organisationer som verkar inom den sociala och samhälleliga sektorn. Organisationerna är finländska HelsinkiMissio ry och Plan International Finland sr. Ämnesvalet grundar sig på mitt personliga starka intresse för nonprofit-fältet och på min nyfikenhet kring frågan om branding är för kommersiellt för respektive sektor. Målsättningen med arbetet är att genom semistrukturerade intervjuer utreda hur organisationerna förhåller sig till branding, om organisationerna har specifika brandstrategier och hur de i så fall ser ut. Jag jämför intervjuresultaten med The Brand IDEA-teorin av Nathalie Laidler-Kylander och Julia Shepard Stenzel (2013), som är specifikt utvecklad för nonprofit-organisationer. Teoridelen består av metoder och material som ursprungligen är utvecklade för for-profit fältet och material som är specifikt riktat till nonprofit-sektorn. Enligt mina resultat är HelsinkiMissio och Plan International Finland mycket medvetna om sina brand. Branding i allmänhet har en central roll i organisationernas verksamhet och både HelsinkiMissio och Plan International Finland har specifika brandstrategier. Jämförelsen med The Brand IDEA-modellen och intervjusvaren resulterade i flera likheter: HelsinkiMissio och Plan International Finland grundar sin verksamhet kring sin identitet och sin kärna, och ser sin mission som den drivande kraften i verksamheten. Organisationerna vill aktivt engagera och involvera interna och externa intressenter i kommuniceringen och definieringen av brandet. Materialet i teoridelen och mina resultat tyder på att branding är relativt allmänt inom nonprofit-sektorn och att inom icke vinstdrivande verksamhet handlar branding om att berätta för allmänheten vem man är och varför verksamheten finns till. In this thesis, which is a qualitative case study, I examine how common branding is within two nonprofit organizations that operate in the social sector. The organizations in question are HelsinkiMissio and Plan International Finland. I chose this particular subject due to my strong interest in the nonprofit field and because of my curiosity in the question whether or not branding is too commercial for the nonprofit sector. The aim is to research through semi-structured interviews how these organizations view branding, if they have specific brand strategies and how these strategies are structured. I will compare my results from the interviews with The Brand IDEA branding theory by Nathalie Laidler-Kylander and Julia Shepard Stenzel (2013), which is specifically developed for nonprofit organizations. The theoretical part in this thesis consists of both methods and material originally developed for the forprofit field as well as of material that is particularly aimed for the nonprofit sector. According to my findings, HelsinkiMissio and Plan International Finland are both much aware of their own brands. Branding in general has a central role within these organizations and both organizations have specific brand strategies. The comparison between the Brand IDEA model and the interview answers resulted in several similarities: HelsinkiMissio and Plan International Finland have positioned their identity in the center of their organizational activities. Both organizations also perceive their mission as the driving force for the whole organization. Additionally, HelsinkiMissio and Plan International Finland want to actively engage and involve internal and external stakeholders in communicating and defining the brand. The material in the theoretical part and my results imply that branding is relatively common in the nonprofit sector. It also reveals that branding within this sector is a way for organizations to more effectively communicate