Social selling B2B palvelumyynnissä : myynnin uudet työkalut
Laurila, Vesa (2016)
Laurila, Vesa
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012639
Tiivistelmä
Myynti on murroksessa. Digitalisaatio ja sosiaalinen aikakausi ovat mahdollistaneet täysin uusia tapoja toimia. Yritykset voivat hyödyntää uudenlaisia työkaluja, joilla ostajista (ja myyjistä) saadaan yhä tarkempaa tietoa. Tietoa voidaan käyttää erilaisiin toimenpiteisiin, joilla myynti voidaan mahdollistaa.
Sosiaalinen media on avannut mahdollisuuksia, joita vain osa yrityksistä ja yksityisistä henkilöistä hyödyntää. Samalla b2b ostamisesta on tulossa b2c ostamisen kaltaista. Tämä asettaa monen yrityksen toiminnan uudelleen mietittäväksi. Tavat toimia tulee miettiä uusien työkalujen pohjalta. Social selling on mahdollistettava, jotta saavutetaan mahdollisemman hyvät tulokset. Social Selling on tämän hetken yksi puhutuimmista aiheista maailman laajuisesti. Se tarkoittaa yrityksen, yksilön ja sisältöjen yhdistämistä.
Tutkimuksessa selvitetään edellä olevia asioita ja pyritään antamaan lukijalle näkemys siitä, mitä oikeastaan on tapahtumassa, ja mitä social selling on. Tutkimuksessa avataan myös sosiaalisen median työkaluja. Työssä esitellyt työkalut ovat globaalisti käytössä, joten lukijalle jää selkeä kuva siitä, millaisia mahdollisuuksia on olemassa.
Tutkimus keskittyy suomalaiseen b2b palvelumyyntiin. Siinä tarkastellaan myynti- ja asiakasorganisaation näkemyksiä social sellingistä ja LinkedIn Sales navigator -työkalusta. Tarkoituksena on myös selvittää, miksi Sales navigator on otettu käyttöön, ja millaisia vaikutuksia sillä on myyjien työhön. Tutkimuksesta on rajattu ulos yrityksen muut organisaatio osat.
Sosiaalinen media on avannut mahdollisuuksia, joita vain osa yrityksistä ja yksityisistä henkilöistä hyödyntää. Samalla b2b ostamisesta on tulossa b2c ostamisen kaltaista. Tämä asettaa monen yrityksen toiminnan uudelleen mietittäväksi. Tavat toimia tulee miettiä uusien työkalujen pohjalta. Social selling on mahdollistettava, jotta saavutetaan mahdollisemman hyvät tulokset. Social Selling on tämän hetken yksi puhutuimmista aiheista maailman laajuisesti. Se tarkoittaa yrityksen, yksilön ja sisältöjen yhdistämistä.
Tutkimuksessa selvitetään edellä olevia asioita ja pyritään antamaan lukijalle näkemys siitä, mitä oikeastaan on tapahtumassa, ja mitä social selling on. Tutkimuksessa avataan myös sosiaalisen median työkaluja. Työssä esitellyt työkalut ovat globaalisti käytössä, joten lukijalle jää selkeä kuva siitä, millaisia mahdollisuuksia on olemassa.
Tutkimus keskittyy suomalaiseen b2b palvelumyyntiin. Siinä tarkastellaan myynti- ja asiakasorganisaation näkemyksiä social sellingistä ja LinkedIn Sales navigator -työkalusta. Tarkoituksena on myös selvittää, miksi Sales navigator on otettu käyttöön, ja millaisia vaikutuksia sillä on myyjien työhön. Tutkimuksesta on rajattu ulos yrityksen muut organisaatio osat.