Matkailuimagon strategiset lähtökohdat ja tulevaisuus Äänekoskella
Minkkinen, Sari (2016)
Minkkinen, Sari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712219
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Äänekosken matkailuyrittäjien, yhdistysten ja muitten matkailun parissa toimivien sisäisten sidosryhmien mielikuva Äänekosken matkailun nykytilasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös kartoittaa ja koota matkailun vetovoimatekijät alueen matkailuimagon ja matkailustrategian muodostumisen pohjaksi. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Äänekosken Kehitys Oy:n ja Äänekosken kaupungin kanssa. Tutkimusongelmana oli selvittää, miten Äänekosken kaupungin organisaatioiden ja alueen toimijoiden tulisi kehittää matkailutoimintaa niin, että alueelle syntyy positiivinen ja vetovoimainen matkailuimago.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Lähdeaineistona käytettiin koti- ja kansainvälistä kirjallisuutta, tutkimuksia ja Internetin lähteitä. Tutkimusmenetelminä käytettiin empiiristä eli havainnoivaa tutkimustapaa, työpajatyöskentelyä ja kvantitatiivista puolistrukturoitua kyselyä.
Tutkimuksen tuloksena tutkimus tuotti Äänekosken kaupungille matkailustrategian luonnoksen sekä kehittämisehdotuksia siitä, miten Äänekosken matkailuimagoa voidaan kehittää edelleen. Tutkimuksen perusteella matkailun toimintaedellytysten luominen alueelle on tärkein tekijä imagon muodostumisen kannalta.
Toimeksiantaja on voinut hyödyntää tutkimuksen aikana tuotettua materiaalia ja tutkimuksen tuloksia matkailuhankkeen sisällöksi. Samoja toimintatapoja voidaan hyödyntää samankaltaisissa maaseutumaisissa kaupungeissa myös kansainvälisesti. Johtopäätöksenä oli, että imagon kehittyminen vaatii kaikista eniten eri toimijoiden yhteistyötä ja selkeän strategian.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Lähdeaineistona käytettiin koti- ja kansainvälistä kirjallisuutta, tutkimuksia ja Internetin lähteitä. Tutkimusmenetelminä käytettiin empiiristä eli havainnoivaa tutkimustapaa, työpajatyöskentelyä ja kvantitatiivista puolistrukturoitua kyselyä.
Tutkimuksen tuloksena tutkimus tuotti Äänekosken kaupungille matkailustrategian luonnoksen sekä kehittämisehdotuksia siitä, miten Äänekosken matkailuimagoa voidaan kehittää edelleen. Tutkimuksen perusteella matkailun toimintaedellytysten luominen alueelle on tärkein tekijä imagon muodostumisen kannalta.
Toimeksiantaja on voinut hyödyntää tutkimuksen aikana tuotettua materiaalia ja tutkimuksen tuloksia matkailuhankkeen sisällöksi. Samoja toimintatapoja voidaan hyödyntää samankaltaisissa maaseutumaisissa kaupungeissa myös kansainvälisesti. Johtopäätöksenä oli, että imagon kehittyminen vaatii kaikista eniten eri toimijoiden yhteistyötä ja selkeän strategian.