Distribution logistics service capability and performance assessment : case study
Koivusaari, Markus (2016)
Koivusaari, Markus
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912536
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on arvioida logistiikkapalvelujen tärkeys ja kohdeyrityksen sopimuksellisten logistiikkapalvelujen tarjoajien palvelukyky. Logistiikkapalvelujen tarjoajat ovat olleet pakotettuja laajentamaan liiketoimintaansa globaalisti pystyäkseen vastaamaan kysyntään markkinoilla. Sen lisäksi asiakkaat vaativat kasvavassa määrin erilaisia logistiikkapalveluja. Siksi logistiikkayritysten on haasteellista optimoida palvelujen laatu odotetulle tasolle.
Tutkimus on tehty kohdeyritykselle, joka on johtava globaali kestävien voimaratkaisujen toimittaja meriteollisuudelle ja öljy- ja kaasuteollisuudelle. Yrityksen logistiset toiminnot ovat monimutkaiset johtuen laajasta toimittaja- ja tehdasverkostosta, suuresta ja jatkuvasta kansainvälisestä tavaravirrasta ja suurikokoisista ja painavista kuljetettavista tuotteista. Tämä tutkimus keskittyy yrityksen asiakastoimitusten logistiikkaan.
Tutkimuksen tulokset osoittavat että tietyissä logistiikkayritysten tarjoamissa palveluissa laatu ei yllä odotetulle tasolle. Usein syynä siihen on että palvelun laatuodotuksia ei kommunikoida tarpeeksi hyvin logistiikkayritykselle. Se vuorostaan johtaa siihen että palvelun käyttäjä kokee palvelun tarjoajan palvelusuorituksen olevan huonolla tasolla.
Tekstiä on muokattu. Luvut 4.3, 4.4, 5, 6 ja liitteet on poistettu julkaistusta versiosta. Mikäli haluat lisätietoa ota yhteys opinnäytetyön tekijään.
Tutkimus on tehty kohdeyritykselle, joka on johtava globaali kestävien voimaratkaisujen toimittaja meriteollisuudelle ja öljy- ja kaasuteollisuudelle. Yrityksen logistiset toiminnot ovat monimutkaiset johtuen laajasta toimittaja- ja tehdasverkostosta, suuresta ja jatkuvasta kansainvälisestä tavaravirrasta ja suurikokoisista ja painavista kuljetettavista tuotteista. Tämä tutkimus keskittyy yrityksen asiakastoimitusten logistiikkaan.
Tutkimuksen tulokset osoittavat että tietyissä logistiikkayritysten tarjoamissa palveluissa laatu ei yllä odotetulle tasolle. Usein syynä siihen on että palvelun laatuodotuksia ei kommunikoida tarpeeksi hyvin logistiikkayritykselle. Se vuorostaan johtaa siihen että palvelun käyttäjä kokee palvelun tarjoajan palvelusuorituksen olevan huonolla tasolla.
Tekstiä on muokattu. Luvut 4.3, 4.4, 5, 6 ja liitteet on poistettu julkaistusta versiosta. Mikäli haluat lisätietoa ota yhteys opinnäytetyön tekijään.