Strategiapelin prototyypin teko Unitylla
Vaetoja, Miika (2016)
Vaetoja, Miika
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012714
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä prototyyppi vuoropohjaisesta strategiapelistä sekä parantaa ohjelmointitaitoja sen aikana. Toinen tavoite oli suunnitella strategiapeli-ideaa. Prototyypin alustana oli Unity-pelimoottori.
Strategiapelien historia liittyy läheisesti lautapeleihin ja miniatyyrisotapeleihin. Lautapeleillä on pitkä historia, ja niiden suosio jatkuu yhä nykypäivään asti. Myös miniatyyrisotapelien suosio on ollut kasvussa.
Strategiapelit korostavat aina harkittua pelimekaanisten päätösten suunnittelua. Tämä on erityisen ilmeistä vuoropohjaisissa strategiapeleissä. Päämekaniikat strategiapeleissä ovat tyypillisesti resurssien hallinta, taistelut ja tutkiminen. Taistelussa monesti käytetään tilastollista taistelujärjestelmää, joka käyttää todennäköisyyksiä ja muuttujia. Tutkimus sisältää teknologiapuut ja pelimaailman tutkimisen etujen löytämiseksi. Resurssienhallinta sisältää pelin talouden.
Reitinhaussa suurin monimutkaisuus on sen optimoinnissa. Peleissä tämä tarkoittaa kompromissien tekemistä. A*-algoritmi on yleisesti käytetty ja hyvin dokumentoitu hakualgoritmi.
Strategiapelin prototyypin piti sisältää kolmiuloitteisessa ruudukossa toimivan vuoropohjaisen strategiapelin peruspelattavuus. Tämä sisälsi kentän luomisen, hahmojen liikkumisen ja toiminnot, reitinhaun ja näkökentän määrityksen. Erityisesti vertikaalinen liikkuminen oli tärkeä osa prototyyppiä. Peli-idean suunnittelu tapahtuisi muun työn aikana.
Lopussa yksinkertaisen kentän luominen ja hahmojen liikkuminen toimivat suurin osin. Hahmot pystyivät liikkumaan ja kiipeämään esteitä ja tikkaita. Reitinhaku myös osasi ottaa kiipeämisen ja putoamisen huomioon.
Peli-idea edistyi opinnäytetyöprosessin aikana. Prototyyppiä tulee kehittää edelleen toimintojen suunnittelun ja näkökentän määrityksen osa-alueilla.
Strategiapelien historia liittyy läheisesti lautapeleihin ja miniatyyrisotapeleihin. Lautapeleillä on pitkä historia, ja niiden suosio jatkuu yhä nykypäivään asti. Myös miniatyyrisotapelien suosio on ollut kasvussa.
Strategiapelit korostavat aina harkittua pelimekaanisten päätösten suunnittelua. Tämä on erityisen ilmeistä vuoropohjaisissa strategiapeleissä. Päämekaniikat strategiapeleissä ovat tyypillisesti resurssien hallinta, taistelut ja tutkiminen. Taistelussa monesti käytetään tilastollista taistelujärjestelmää, joka käyttää todennäköisyyksiä ja muuttujia. Tutkimus sisältää teknologiapuut ja pelimaailman tutkimisen etujen löytämiseksi. Resurssienhallinta sisältää pelin talouden.
Reitinhaussa suurin monimutkaisuus on sen optimoinnissa. Peleissä tämä tarkoittaa kompromissien tekemistä. A*-algoritmi on yleisesti käytetty ja hyvin dokumentoitu hakualgoritmi.
Strategiapelin prototyypin piti sisältää kolmiuloitteisessa ruudukossa toimivan vuoropohjaisen strategiapelin peruspelattavuus. Tämä sisälsi kentän luomisen, hahmojen liikkumisen ja toiminnot, reitinhaun ja näkökentän määrityksen. Erityisesti vertikaalinen liikkuminen oli tärkeä osa prototyyppiä. Peli-idean suunnittelu tapahtuisi muun työn aikana.
Lopussa yksinkertaisen kentän luominen ja hahmojen liikkuminen toimivat suurin osin. Hahmot pystyivät liikkumaan ja kiipeämään esteitä ja tikkaita. Reitinhaku myös osasi ottaa kiipeämisen ja putoamisen huomioon.
Peli-idea edistyi opinnäytetyöprosessin aikana. Prototyyppiä tulee kehittää edelleen toimintojen suunnittelun ja näkökentän määrityksen osa-alueilla.