Vaatiminen on vaativaa : Vuorovaikutus tavoitteellisessa soitonopetuksessa
Voima, Noora (2016)
Voima, Noora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012685
Tiivistelmä
Tässä työssä tarkastellaan opettajan ja oppilaan vuorovaikutusta tavoitteellisessa soitonopetuksessa. Mitä vaatiminen tavoitteellisessa soitonopetuksessa on ja miten se on suhteessa oppilaan itseohjautuvuuden kehittymiseen? Miten voidaan rakentaa kannustavaa vaatimista ja itseohjautuvuutta synnyttävä oppimisilmapiiri?
Aihepiiriä tutkittiin haastattelemalla kuusi kokenutta soitonopettajaa pääkaupunkiseudulta. Haastattelukysymysten sisältö liittyi vaatimisen piirteisiin ja rajoihin, hyvän oppimisilmapiirin rakentamiseen sekä oppilaan musiikkisuhteen kehittymiseen.
Tässä opinnäytetyössä käsitettä vaatiminen käytetään kuvaamaan opettajan tapaa edellyttää oppilaalta oppimistuloksia. Haastateltavien mukaan vaatiminen on oppilaan osaamisen rajojen venyttämistä, oppilaan johdattelua kohti parastaan. Vaatiminen on sitä, että autetaan oppilas saavuttamaan juuri sen hetkinen tasonsa. Vaatimisessa on osattava olla herkkä aistimaan oppilaan tunnetiloja ja tarpeita ja viestinnälliset tyylit pitää sopeuttaa lapsen herkkyyteen vastaanottaa asioita. Hyvä vaatija joustaa tarpeen tullen. Hyvä vaatiminen on kannustavaa.
Vaatimisen suhdetta itseohjautuvuuteen tarkasteltiin Gerald O. Grown SSDL-mallin (Staged Self- Directed Learning Model) avulla. Grown malli tutkii oppilaan itseohjautuvuuden kehittymisen vaiheita suhteessa opettajan toimintatyyleihin. Vaatimisen tarkastelussa Grown ajattelusta on hyötyä, koska opettajan on syytä ottaa huomioon lapsen itseohjautuvuuden taso suhteessa tapaansa ohjata lasta tavoitteiden saavuttamiseen. Tästä opinnäytetyöstä löytyi erilaisia vaativuuden opettamismalleja, jotka palvelevat erilaisia ja eri itseohjautuvuuden vaiheissa olevia oppilaita. Hyvä opettaminen tukee oppilaan itseohjautuvuuden tasoa ja pyrkii johdattelemaan kohti lisääntyvää itseohjautuvuutta.
Hyvä oppimisilmapiiri ja siinä oikeanlainen vaatimisen tapa tukee oppilaan itseohjautuvuuden ja aktiivisuuden kehittymistä. Haastateltavat kuvailivat hyvää ilmapiiriä turvalliseksi, myönteiseksi, oppilaslähtöiseksi ja avoimeksi. Hyvässä ilmapiirissä on helpompi lähteä tavoittelemaan haasteita. Hyvä oppimisilmapiiri huomioi oppilaiden erilaiset lähtökohdat, tarpeet ja toiveet ja kannustaa oppilaita oma-aloitteellisuuteen ja itsensä kehittämiseen.
Aihepiiriä tutkittiin haastattelemalla kuusi kokenutta soitonopettajaa pääkaupunkiseudulta. Haastattelukysymysten sisältö liittyi vaatimisen piirteisiin ja rajoihin, hyvän oppimisilmapiirin rakentamiseen sekä oppilaan musiikkisuhteen kehittymiseen.
Tässä opinnäytetyössä käsitettä vaatiminen käytetään kuvaamaan opettajan tapaa edellyttää oppilaalta oppimistuloksia. Haastateltavien mukaan vaatiminen on oppilaan osaamisen rajojen venyttämistä, oppilaan johdattelua kohti parastaan. Vaatiminen on sitä, että autetaan oppilas saavuttamaan juuri sen hetkinen tasonsa. Vaatimisessa on osattava olla herkkä aistimaan oppilaan tunnetiloja ja tarpeita ja viestinnälliset tyylit pitää sopeuttaa lapsen herkkyyteen vastaanottaa asioita. Hyvä vaatija joustaa tarpeen tullen. Hyvä vaatiminen on kannustavaa.
Vaatimisen suhdetta itseohjautuvuuteen tarkasteltiin Gerald O. Grown SSDL-mallin (Staged Self- Directed Learning Model) avulla. Grown malli tutkii oppilaan itseohjautuvuuden kehittymisen vaiheita suhteessa opettajan toimintatyyleihin. Vaatimisen tarkastelussa Grown ajattelusta on hyötyä, koska opettajan on syytä ottaa huomioon lapsen itseohjautuvuuden taso suhteessa tapaansa ohjata lasta tavoitteiden saavuttamiseen. Tästä opinnäytetyöstä löytyi erilaisia vaativuuden opettamismalleja, jotka palvelevat erilaisia ja eri itseohjautuvuuden vaiheissa olevia oppilaita. Hyvä opettaminen tukee oppilaan itseohjautuvuuden tasoa ja pyrkii johdattelemaan kohti lisääntyvää itseohjautuvuutta.
Hyvä oppimisilmapiiri ja siinä oikeanlainen vaatimisen tapa tukee oppilaan itseohjautuvuuden ja aktiivisuuden kehittymistä. Haastateltavat kuvailivat hyvää ilmapiiriä turvalliseksi, myönteiseksi, oppilaslähtöiseksi ja avoimeksi. Hyvässä ilmapiirissä on helpompi lähteä tavoittelemaan haasteita. Hyvä oppimisilmapiiri huomioi oppilaiden erilaiset lähtökohdat, tarpeet ja toiveet ja kannustaa oppilaita oma-aloitteellisuuteen ja itsensä kehittämiseen.