Työelämämentorin osaamisprofiili
Leinonen, Satu (2016)
Leinonen, Satu
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812462
Tiivistelmä
Kehittämisprojekti oli osa valtakunnallista Opetus- ja Kulttuuriministeriön tukemaa YAMK – koulutus vahvaksi TKI – vaikuttajaksi verkostohanketta.
TKI-toimintaympäristössä toimivan työelämämentorin osaamisen kehittäminen osaamisprofiilin määrittämisen kautta palvelee koko koulutuksen kestävää moniulotteista ja rajapinnat ylittävää toimintaa. Yhteistyö palvelee työelämää jatkuvan muutoksen hallinnassa ja jäsentelyssä. Lisäksi yhteistyö tukee innovatiivisuutta, innovaatiokyvykkyyttä, verkostoitumista ja kansainvälistymistä.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli kehittää edelleen kolmikantaista yhteistyötä ylemmän ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio- (TKI) toimintaympäristöissä. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli kuvata työelämämentorilta edellytettävä osaaminen kolmikantamallissa.
Kehittämisprojektin empiirisen osan tavoitteena oli tuottaa tietoa työelämämentorin osaamisprofiilin määrittämiseen. Empiirinen osa muodostui kahdesta fokusryhmähaastattelusta, joissa osallistujat olivat työelämämentoreita, YAMK-opettajia ja YAMK-opiskelijoita. Fokusryhmähaastatteluiden aineistot analysoitiin sisällönanalyysillä. Projekti eteni työelämämentorin osaamisen tunnistamisesta ja määrittämisestä työelämämentorin osaamisprofiilin asiantuntija-arviointiin ja työelämämentorin osaamisprofiilin kuvaukseen Tutkimus-, Kehittämis- ja Innovaatio- toimintaympäristössä.
Työelämämentorin osaamisprofiilin päätulokset sisälsivät osaamisodotuksia neljällä alueella: työelämän osuus ihanteellisessa kolmikantayhteistyössä, projekti kolmikantayhteistyössä, kolmikantayhteistyön hallinta ja hyödyt kolmikantamallin mukaisessa yhteistyössä. Työelämämentorin osaamisprofiilin merkitys liittyy roolitietoisuuden lisääntymiseen. Hyöty työelämämentorin osaamisprofiilista liittyy roolin selkeyttämisen myötä projektityöskentelyn helpottumiseen. Jatkossa työelämämentorin osaamisprofiilin hyöty näkyy koulutuksen kautta.
TKI-toimintaympäristössä toimivan työelämämentorin osaamisen kehittäminen osaamisprofiilin määrittämisen kautta palvelee koko koulutuksen kestävää moniulotteista ja rajapinnat ylittävää toimintaa. Yhteistyö palvelee työelämää jatkuvan muutoksen hallinnassa ja jäsentelyssä. Lisäksi yhteistyö tukee innovatiivisuutta, innovaatiokyvykkyyttä, verkostoitumista ja kansainvälistymistä.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli kehittää edelleen kolmikantaista yhteistyötä ylemmän ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio- (TKI) toimintaympäristöissä. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli kuvata työelämämentorilta edellytettävä osaaminen kolmikantamallissa.
Kehittämisprojektin empiirisen osan tavoitteena oli tuottaa tietoa työelämämentorin osaamisprofiilin määrittämiseen. Empiirinen osa muodostui kahdesta fokusryhmähaastattelusta, joissa osallistujat olivat työelämämentoreita, YAMK-opettajia ja YAMK-opiskelijoita. Fokusryhmähaastatteluiden aineistot analysoitiin sisällönanalyysillä. Projekti eteni työelämämentorin osaamisen tunnistamisesta ja määrittämisestä työelämämentorin osaamisprofiilin asiantuntija-arviointiin ja työelämämentorin osaamisprofiilin kuvaukseen Tutkimus-, Kehittämis- ja Innovaatio- toimintaympäristössä.
Työelämämentorin osaamisprofiilin päätulokset sisälsivät osaamisodotuksia neljällä alueella: työelämän osuus ihanteellisessa kolmikantayhteistyössä, projekti kolmikantayhteistyössä, kolmikantayhteistyön hallinta ja hyödyt kolmikantamallin mukaisessa yhteistyössä. Työelämämentorin osaamisprofiilin merkitys liittyy roolitietoisuuden lisääntymiseen. Hyöty työelämämentorin osaamisprofiilista liittyy roolin selkeyttämisen myötä projektityöskentelyn helpottumiseen. Jatkossa työelämämentorin osaamisprofiilin hyöty näkyy koulutuksen kautta.