Ristikkäin kulkeminen RIKU VT 18 -hankkeen vaikuttavuusanalyysi
Mahlanen-Peltola, Sirpa (2016)
Mahlanen-Peltola, Sirpa
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412933
Tiivistelmä
Maatilojen pitkät kulkumatkat talouskeskuksesta peltopalstoille ovat lisääntyneet tilakoon kasvaessa. Aikaa ja rahaa kuluu maanteillä ajoon koska viljelijät hankkivat maata pitkien etäisyyksien takaa. RIKU VT18 -hankkeessa tehtiin tilusjärjestelytoimitus, kiinteistönmuodostamislain 9 luvun mukainen uusjako, jossa ketjutettuja tilusvaihtoja tekemällä vaihdettiin viljelijöiden peltoja lähemmäksi maatilan talouskeskusta. Tilusvaihtokierroksilla vaihtoparina oli aina valtion omistama peltolohko. Toimituksen onnistumiselle oli ensiarvoisen tärkeää, että oli käytössä tätä valtion maata, jota toimituksessa voitiin käyttää vaihtomaana. Tilusjärjestelyn jälkeen viljelijöiden lohkokoko kasvoi sekä etäisyydet palstoille lyhenivät.
Asianosaisille tehdyn kyselytutkimuksen mukaan valtaosa viljelijöistä oli tyytyväisiä toimitukseen ja jotkut olivat valmiita jopa maksamaa toimituksesta. Nyt toimitus on tehty täysin valtion varoin.
Liikenneturvallisuuden kannalta on tärkeää saada valtatiellä kuljettua matkaa lyhemmäksi, sillä hitailla maatalousajoneuvoilla valtatiellä ajettaessa aiheutuu vaaratilanteita ja onnettomuuksia. Etelä-Pohjanmaalla tapahtuu paljon liikenneonnettomuuksia, joissa osallisena on traktori. Aikavälillä tammikuusta 2004 huhtikuuhun 2013 Etelä-Pohjanmaalla on tapahtunut yli neljännes maassa tapahtuneista kuolemaan johtaneista traktorionnettomuuksista. Tutkimuksessa selvitettiin tilusjärjestelyjen vaikutusta valtateillä tapahtuneiden traktorionnettomuuksien määrän vähenemiseen, mutta siitä ei saatu varmaa tulosta.
Toimitus oli kannattava. Toimituksesta saadut taloudelliset hyödyt viljelijöille olivat huomattavat. Myös aikasäästö on merkittävä. Toimituksen jälkeen säästetty aika voidaan käyttää muuhun kuin traktorissa istumiseen. Liikenneonnettomuuksien kustannukset yhteiskunnalle ovat suuret, esimerkiksi kuolemaan johtaneen onnettomuuden keskimääräinen kustannus on 2 364 000 euroa ja loukkaantumiseen johtaneen onnettomuuden keskimääräinen kustannus 351 000 euroa. Tilusjärjestelytoimituksen toimituskustannukset olivat 147 000 euroa, jo yhdenkin henkilövahinkoon johtaneen onnettomuuden vähentyminen tekee toimituksen kannattavaksi
Asianosaisille tehdyn kyselytutkimuksen mukaan valtaosa viljelijöistä oli tyytyväisiä toimitukseen ja jotkut olivat valmiita jopa maksamaa toimituksesta. Nyt toimitus on tehty täysin valtion varoin.
Liikenneturvallisuuden kannalta on tärkeää saada valtatiellä kuljettua matkaa lyhemmäksi, sillä hitailla maatalousajoneuvoilla valtatiellä ajettaessa aiheutuu vaaratilanteita ja onnettomuuksia. Etelä-Pohjanmaalla tapahtuu paljon liikenneonnettomuuksia, joissa osallisena on traktori. Aikavälillä tammikuusta 2004 huhtikuuhun 2013 Etelä-Pohjanmaalla on tapahtunut yli neljännes maassa tapahtuneista kuolemaan johtaneista traktorionnettomuuksista. Tutkimuksessa selvitettiin tilusjärjestelyjen vaikutusta valtateillä tapahtuneiden traktorionnettomuuksien määrän vähenemiseen, mutta siitä ei saatu varmaa tulosta.
Toimitus oli kannattava. Toimituksesta saadut taloudelliset hyödyt viljelijöille olivat huomattavat. Myös aikasäästö on merkittävä. Toimituksen jälkeen säästetty aika voidaan käyttää muuhun kuin traktorissa istumiseen. Liikenneonnettomuuksien kustannukset yhteiskunnalle ovat suuret, esimerkiksi kuolemaan johtaneen onnettomuuden keskimääräinen kustannus on 2 364 000 euroa ja loukkaantumiseen johtaneen onnettomuuden keskimääräinen kustannus 351 000 euroa. Tilusjärjestelytoimituksen toimituskustannukset olivat 147 000 euroa, jo yhdenkin henkilövahinkoon johtaneen onnettomuuden vähentyminen tekee toimituksen kannattavaksi