Lasten väliset rooli- ja valtasuhteet päivähoidon leikkitilanteissa
Mäkelä, Annina (2016)
Lataukset:
Mäkelä, Annina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613069
Tiivistelmä
Opinnäytetyö sisältää tutkimuksen päiväkotilasten välisistä vuorovaikutussuhteista. Tutkimustulokset on koottu havainnoimalla 3–6-vuotiaiden lasten vapaita leikkitilanteita Länsi-Suomessa sijaitsevassa päivä-kodissa. Tutkimuksen painopisteenä on tarkastella rooli- ja valtasuhteiden muodostumista sekä ilmene-mistä lasten välisissä leikkitilanteissa.
Lasten välisissä suhteissa vallitsee aina jonkin asteista kahtiajakoa. Leikkitilanteissa useimmiten joku lap-sista toimii niin sanotusti johtajan roolissa, toinen sopeutuu ja kolmas saattaa alistua tai pyrkiä ongelman-ratkaisuun. Vallan käyttö niin ikään ilmenee erilaisin muodoin ja tarkoituksin lasten välisessä kanssa-käymisessä.
Roolit ovat selkeämmin havaittavissa lasten leikeissä. Vallan käyttö taas voi olla paljon hienovaraisempaa. Lapset voivat muokata käytöstään sen mukaan, onko aikuinen tilanteissa läsnä. Lapset voivat esimerkiksi käydä valtataistelua leikkivälineistä tai leikin sisäisten roolien jakamisesta.
Leikkitilanteiden havainnoinnin lisäksi käytin tutkimuksessani haastattelumenetelmää, jonka toteutin päiväkodin lastentarhanopettajalle sekä esiopetuksesta vastaavalle lastentarhanopettajalle.
Lasten välisissä suhteissa vallitsee aina jonkin asteista kahtiajakoa. Leikkitilanteissa useimmiten joku lap-sista toimii niin sanotusti johtajan roolissa, toinen sopeutuu ja kolmas saattaa alistua tai pyrkiä ongelman-ratkaisuun. Vallan käyttö niin ikään ilmenee erilaisin muodoin ja tarkoituksin lasten välisessä kanssa-käymisessä.
Roolit ovat selkeämmin havaittavissa lasten leikeissä. Vallan käyttö taas voi olla paljon hienovaraisempaa. Lapset voivat muokata käytöstään sen mukaan, onko aikuinen tilanteissa läsnä. Lapset voivat esimerkiksi käydä valtataistelua leikkivälineistä tai leikin sisäisten roolien jakamisesta.
Leikkitilanteiden havainnoinnin lisäksi käytin tutkimuksessani haastattelumenetelmää, jonka toteutin päiväkodin lastentarhanopettajalle sekä esiopetuksesta vastaavalle lastentarhanopettajalle.