Vastuullisuusviestintä ja kestävä design muodin markkinoinnissa : Case: Samuji
Pakkala, Suvi (2016)
Pakkala, Suvi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613075
Tiivistelmä
Samuji on suomalainen muotibrändi, jonka ydinarvot ovat rakkaus arkitavaroihin, funktionaalisuus, ystävällisyys, ajattomuus ja vastuullisuus. Mallistosuunnittelun lähtökohtana ovat laadukkuus, minimalismi ja täydellinen vaatekaappi. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa työkaluja, joiden avulla Samuji voi kehittää markkinointiviestintäänsä ja siten varmistaa, että strategia jalkautuu myös yrityksen kasvaessa ja kansainvälistyessä.
Opinnäytetyössä etsittiin vastausta tutkimuskysymykseen: miten Samujin arvot ja ideologia voitaisiin tuoda paremmin esille yrityksen markkinoinnissa? Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten Samuji asemoituu kilpailijoihinsa nähden vastuullisuusviestinnän ja arvojen ja ideologiansa näkökulmasta. Samalla selvitettiin tarkemmin, millainen on Samujin markkinointistrategia ja miten se vaikuttaa markkinoinnin kehittämiseen. Laadullisen tutkimuksen lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta ja aineistonkeruumenetelminä puolistrukturoituja teemahaastatteluja sekä benchmarkingia. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy muodin markkinointiin, kanaviin ja ostokäyttäytymiseen vaikuttaviin tekijöihin 2010-luvulla, vastuullisuusviestintään ja kestävään designiin yrityksen arvona, sekä niihin liittyviin ajankohtaisiin ilmiöihin.
Työ osoittaa, että vaikka vastuullinen toiminta Samujilla on itsestäänselvyys, on siitä viestiminen vielä hyvin vähäistä ja yleisellä tasolla. Kilpailijoiden osalta havaittiin, että viestinnän laajuudessa ja sisällössä on isoja eroja. Hyvän asiakaspalvelun puolesta keskeistä kuitenkin olisi, että asiakas saisi tietoa yrityksen vastuullisuudesta helposti viestintäkanavasta riippumatta. Benchmarking-tutkimuksessa havaittiin myös, että kestävään designiin liittyvät arvot toistuvat kohdeyritysten verkkosivujen viestinnässä.
Saatujen tulosten, sekä toimeksiantajan arvojen ja tavoitteiden pohjalta Samujille luotiin markkinoinnin kehityssuunnitelma, jossa otettiin huomioon muodin markkinoinnin erityispiirteet sekä Samujin kohde- ja sidosryhmät.
Opinnäytetyössä etsittiin vastausta tutkimuskysymykseen: miten Samujin arvot ja ideologia voitaisiin tuoda paremmin esille yrityksen markkinoinnissa? Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten Samuji asemoituu kilpailijoihinsa nähden vastuullisuusviestinnän ja arvojen ja ideologiansa näkökulmasta. Samalla selvitettiin tarkemmin, millainen on Samujin markkinointistrategia ja miten se vaikuttaa markkinoinnin kehittämiseen. Laadullisen tutkimuksen lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta ja aineistonkeruumenetelminä puolistrukturoituja teemahaastatteluja sekä benchmarkingia. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy muodin markkinointiin, kanaviin ja ostokäyttäytymiseen vaikuttaviin tekijöihin 2010-luvulla, vastuullisuusviestintään ja kestävään designiin yrityksen arvona, sekä niihin liittyviin ajankohtaisiin ilmiöihin.
Työ osoittaa, että vaikka vastuullinen toiminta Samujilla on itsestäänselvyys, on siitä viestiminen vielä hyvin vähäistä ja yleisellä tasolla. Kilpailijoiden osalta havaittiin, että viestinnän laajuudessa ja sisällössä on isoja eroja. Hyvän asiakaspalvelun puolesta keskeistä kuitenkin olisi, että asiakas saisi tietoa yrityksen vastuullisuudesta helposti viestintäkanavasta riippumatta. Benchmarking-tutkimuksessa havaittiin myös, että kestävään designiin liittyvät arvot toistuvat kohdeyritysten verkkosivujen viestinnässä.
Saatujen tulosten, sekä toimeksiantajan arvojen ja tavoitteiden pohjalta Samujille luotiin markkinoinnin kehityssuunnitelma, jossa otettiin huomioon muodin markkinoinnin erityispiirteet sekä Samujin kohde- ja sidosryhmät.