Pikapalvelu osana merkkikorjaamoa : Autokeskus Oy Raisio
Rokka, Ilkka (2016)
Rokka, Ilkka
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513037
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on pikapalvelun toiminta osana Autokeskus Oy Raision toimipisteen merkkikorjaamoa. Opinnäytetyössä käsitellään asiakastyytyväisyyttä, huollon ja pikapalvelun prosessien välisiä eroja, sekä paneudutaan pikapalvelun ongelmakohtiin ja niiden ratkaisuihin. Työ koettiin aiheelliseksi, koska pikapalvelu on aloittanut toimintansa kuluvan vuoden tammikuussa, eikä sen nykyistä toimintamallia pidetä kaikilta osin toimivana.
Ongelmakohtien löytämiseen ja ideoita niiden korjaamiseen saatiin haastattelemalla mekaanikkoja, huoltoneuvojia ja työnjohtajia sekä hyödyntämällä kirjoittajan kokemuksia huoltoneuvojana.
Pikapalvelun suurimmaksi ongelmaksi havaittiin liian vähäinen asiakasvirta. Tämä ongelma tuo mukanaan pienempiä ongelmia, jotka myös vaikuttavat pikapalvelun toimintaan. Löydettyjen kehitysehdotusten avulla pikapalvelun toimintaa pystytään mahdollisesti parantamaan. Tärkein kehitysehdotus on pikapalvelun markkinoinnin lisääminen, jonka avulla kannattavuus paranee ja moni pienimpikin ongelma ratkeaa.
Ongelmakohtien löytämiseen ja ideoita niiden korjaamiseen saatiin haastattelemalla mekaanikkoja, huoltoneuvojia ja työnjohtajia sekä hyödyntämällä kirjoittajan kokemuksia huoltoneuvojana.
Pikapalvelun suurimmaksi ongelmaksi havaittiin liian vähäinen asiakasvirta. Tämä ongelma tuo mukanaan pienempiä ongelmia, jotka myös vaikuttavat pikapalvelun toimintaan. Löydettyjen kehitysehdotusten avulla pikapalvelun toimintaa pystytään mahdollisesti parantamaan. Tärkein kehitysehdotus on pikapalvelun markkinoinnin lisääminen, jonka avulla kannattavuus paranee ja moni pienimpikin ongelma ratkeaa.