"Mitä haluan jättää jälkeeni?" : Kestävää kehitystä tutkivan oppimisen menetelmin alakoulussa
Vuorela, Eve (2016)
Vuorela, Eve
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061713145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061713145
Tiivistelmä
Perusopetuksen opetussuunnitelmat uudistuvat. Perinteisestä opettajavetoisesta luokkaopetuksesta siirrytään kohti laaja-alaista oppimista ja oppilaan aktiivista toimijuutta. Meneillään oleva muutos koulutyössä vaikutti opinnäytetyön aiheen valintaan. Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa monialainen oppimiskokonaisuus kestävän kehityksen teemoista, hyödyntäen tutkivan oppimisen menetelmiä. Ympäristösuunnittelijan ja luokanopettajan yhteistyönä toteutettuun kokonaisuuteen osallistui Sorrilan koulun kuudennen luokan opettaja yhdessä oppilaidensa kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa toiminta ja sen kehittäminen tapahtuivat samanaikaisesti. Pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja välineenä tutkimuspäiväkirjaa. Suunnittelun ja raportoinnin tueksi toteutettiin myös teemahaastatteluja. Lisäksi hyödynnettiin kirjallisuutta sekä oppilaiden tekemiä tuotoksia. Työn viitekehyksenä ja kokonaisuuden suunnittelun pohjana käytettiin tutkivan oppimisen teoriaa sekä Opetushallituksen laatimia perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita.
Tutkimuksessa havaittiin kestävän kehityksen soveltuvan erinomaisesti monialaisen oppimiskokonaisuuden teemaksi, koska sitä on riittämätöntä tarkastella vain yhden oppiaineen näkökulmasta. Hankalaksi koettujen aiheiden käsittely onnistui liittämällä opiskeltavat asiat oppilaiden omaan elämään ja lähestymällä aiheita uhkakuvien maalailun sijaan ratkaisujen kautta. Tutkiva ote, oppilaslähtöisyys ja vaihtelevat oppimismenetelmät motivoivat ja innostivat oppilaita. Opettaja koki yhteistyön laajentaneen hänen osaamistaan kestävästä kehityksestä. Ympäristösuunnittelija puolestaan kerrytti käytännön kokemusta koulumaailmasta ja lasten kanssa työskentelystä.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa toiminta ja sen kehittäminen tapahtuivat samanaikaisesti. Pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja välineenä tutkimuspäiväkirjaa. Suunnittelun ja raportoinnin tueksi toteutettiin myös teemahaastatteluja. Lisäksi hyödynnettiin kirjallisuutta sekä oppilaiden tekemiä tuotoksia. Työn viitekehyksenä ja kokonaisuuden suunnittelun pohjana käytettiin tutkivan oppimisen teoriaa sekä Opetushallituksen laatimia perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita.
Tutkimuksessa havaittiin kestävän kehityksen soveltuvan erinomaisesti monialaisen oppimiskokonaisuuden teemaksi, koska sitä on riittämätöntä tarkastella vain yhden oppiaineen näkökulmasta. Hankalaksi koettujen aiheiden käsittely onnistui liittämällä opiskeltavat asiat oppilaiden omaan elämään ja lähestymällä aiheita uhkakuvien maalailun sijaan ratkaisujen kautta. Tutkiva ote, oppilaslähtöisyys ja vaihtelevat oppimismenetelmät motivoivat ja innostivat oppilaita. Opettaja koki yhteistyön laajentaneen hänen osaamistaan kestävästä kehityksestä. Ympäristösuunnittelija puolestaan kerrytti käytännön kokemusta koulumaailmasta ja lasten kanssa työskentelystä.