Työniloa? : Ravintolapäälliköiden psyykkinen työhyvinvointi
Viitasalo, Pirkko (2012)
Viitasalo, Pirkko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061713156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061713156
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin tamperelaisten ravintolapäälliköiden työhyvinvointia. Työssä keskityttiin psyykkiseen työhyvinvointiin, tosin mukana oli tekijöitä sosiaalisesta työhyvinvoinnista, koska ne ja niiden tulkinta vaikuttivat subjektiiviseen työhyvinvoinnin kokemukseen. Lisäksi työssä käsiteltiin henkistä työsuojelua.
Työhyvinvointi on tällä hetkellä mitä ajankohtaisin aihe. Työelämän ja väestön ikärakenteen muuttuessa työssä jaksamiseen tulee kiinnittää kasvavaa huomiota. Erityisen olennaista tämä on ravintola-alalla, jossa alalta poistutaan nuorena. Esimiesten työhyvinvointi on tärkeää, koska heillä on avaimet koko työyhteisön kehittämiseen. Yleensä työhyvinvointia käsitellään työntekijöiden kannalta, joten lähestymistapa tarjosi erilaisen näkökulman.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin mitä työhyvinvointi on ja sen määrittelyä. Kiintopisteenä oli positiivisen psykologian tutkimusperinne. Tutkimuksen tarkoitus oli etsiä esimiehen arjessa toimivia asioita ja onnistumisia. Keskeisenä käsitteenä oli työnilo. Teoreettisena mallina oli myös työn vaatimukset – työn voimavarat –malli.
Tutkimus toteutettiin Tampereen ravintolapäälliköiden keskuudessa toukokuussa 2012. Otos valittiin satunnaisotannan ja kätevyysotannan yhdistelmänä. Tutkimuksen suoritustapa oli kirjallinen kyselylomake. Kyselyssä käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista menetelmää.
Tutkimuksen perusteella ravintolapäälliköiden yleinen psyykkinen työhyvinvointi oli hyvällä tasolla. Esimiehet pitivät työssään asiakaspalvelusta, työn vaihtelevuudesta ja vapaudesta. Vahvuuksia olivat oman työn selkeät tavoitteet, oman esimiehen tuki, myönteinen asenne tulevaisuuden haasteisiin ja ammattitaito. Työn voimavaroja olivat perhe, asiakkaat ja työyhteisö. Kuormittavista tekijöistä kiire oli ehdottomasti yleisin.
Tulevaisuuden työelämässä työhyvinvointiin ja jaksamiseen tulee kiinnittää enemmän huomiota ja sitä tulee johtaa osana henkilöstöjohtamista. Tämä johtaa sekä parempaan asiakaspalveluun että tuloksellisuuteen.
Työhyvinvointi on tällä hetkellä mitä ajankohtaisin aihe. Työelämän ja väestön ikärakenteen muuttuessa työssä jaksamiseen tulee kiinnittää kasvavaa huomiota. Erityisen olennaista tämä on ravintola-alalla, jossa alalta poistutaan nuorena. Esimiesten työhyvinvointi on tärkeää, koska heillä on avaimet koko työyhteisön kehittämiseen. Yleensä työhyvinvointia käsitellään työntekijöiden kannalta, joten lähestymistapa tarjosi erilaisen näkökulman.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin mitä työhyvinvointi on ja sen määrittelyä. Kiintopisteenä oli positiivisen psykologian tutkimusperinne. Tutkimuksen tarkoitus oli etsiä esimiehen arjessa toimivia asioita ja onnistumisia. Keskeisenä käsitteenä oli työnilo. Teoreettisena mallina oli myös työn vaatimukset – työn voimavarat –malli.
Tutkimus toteutettiin Tampereen ravintolapäälliköiden keskuudessa toukokuussa 2012. Otos valittiin satunnaisotannan ja kätevyysotannan yhdistelmänä. Tutkimuksen suoritustapa oli kirjallinen kyselylomake. Kyselyssä käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista menetelmää.
Tutkimuksen perusteella ravintolapäälliköiden yleinen psyykkinen työhyvinvointi oli hyvällä tasolla. Esimiehet pitivät työssään asiakaspalvelusta, työn vaihtelevuudesta ja vapaudesta. Vahvuuksia olivat oman työn selkeät tavoitteet, oman esimiehen tuki, myönteinen asenne tulevaisuuden haasteisiin ja ammattitaito. Työn voimavaroja olivat perhe, asiakkaat ja työyhteisö. Kuormittavista tekijöistä kiire oli ehdottomasti yleisin.
Tulevaisuuden työelämässä työhyvinvointiin ja jaksamiseen tulee kiinnittää enemmän huomiota ja sitä tulee johtaa osana henkilöstöjohtamista. Tämä johtaa sekä parempaan asiakaspalveluun että tuloksellisuuteen.