Esikouluikäisten lasten vanhempien odotuksia lapsiperheiden paikannuspalveluista
Lång, Petri (2016)
Lång, Petri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016062113255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016062113255
Tiivistelmä
Lapsiperheille suunnattuja paikannuspalveluita on ollut markkinoilla eri palveluntarjoajilla jo useamman vuoden ajan. Turkulainen Vaios Oy on havainnut tarjoamansa palvelun, Confienta Piccolon, kiinnostavan asiakkaita. Palvelun tilausten kestot eivät kuitenkaan ole vastanneet odotuksia, joita palvelulle on asetettu. Arvailuja tilausten lyhyelle kestolle on ollut, mutta tutkittua tietoa ei ole ollut saatavilla. Tässä opinnäytetyössä on tutkittu mitkä tekijät vaikuttavat paikannuspalvelujen kiinnostavuuteen. Tehtyjen havaintojen pohjalta on pohdittu millä toimenpiteillä Vaios Oy voisi parantaa Piccolon myyntiä ja korostaa juuri heidän tuotteensa tuomaa lisäarvoa asiakkaiden sitouttamiseksi palvelun käyttäjiksi.
Asiaa selvitettiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, joka kohdennettiin varhaiskasvatuksen piirissä olevien esikoululaisten vanhemmille. Lomakkeita jaettiin Turun seudun esiopetuksen yksiköihin ja yhteen Riihikosken palvelualueen päiväkotiin. Lomakkeita jaettiin yhteensä 102 kappaletta ja vastauksia palautui 40 kappaletta. Vastausprosentiksi muodostui näin ollen 39. Päivähoidosta peruskouluun siirtyvät lapset aloittavat ensi kertaa itsenäisen liikkumisen. Heidän vanhempansa ovat Piccolo-paikannuspalvelun potentiaalinen asiakasryhmä. Kyselyllä tiedusteltiin, minkälaisia odotuksia vanhemmilla on paikannuspalveluita kohtaan ja miten he yleisesti ottaen suhtautuvat paikantamiseen.
Kyselyn tulosten perusteella vanhemmat ovat kiinnostuneita paikannuspalveluista, mutta odotukset esimerkiksi hintatasosta eivät kohtaa liiketoimintakelpoisen hinnan kanssa. Osa vastaajista tarvitsisi perusteluja, mitä lisäarvoa palvelulla saavutettaisiin verrattuna tavallisen puhelimen käyttämiseen. Vastaajia huoletti myös jonkin verran lasten yksityisyys. Vastauksien perusteella monet älypuhelinten käytön myötä omaksutut asenteet vaikuttavat käsityksiin, joita erillisiltä paikannuspalveluilta odotetaan. Käyttäjät odottavat palvelulta sopivaa hinnoittelua ja hyvää käytettävyyttä. Tehtyjen havaintojen perusteella vastaajien odotukset eivät kaikilta osin kohtaa palveluiden nykyistä toteutusta. Pienen markkina-alueen ja odotettua heikommin sujuvan kaupan vuoksi palveluiden kehittämiseen sijoittaminen on riskialtista.
Asiaa selvitettiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, joka kohdennettiin varhaiskasvatuksen piirissä olevien esikoululaisten vanhemmille. Lomakkeita jaettiin Turun seudun esiopetuksen yksiköihin ja yhteen Riihikosken palvelualueen päiväkotiin. Lomakkeita jaettiin yhteensä 102 kappaletta ja vastauksia palautui 40 kappaletta. Vastausprosentiksi muodostui näin ollen 39. Päivähoidosta peruskouluun siirtyvät lapset aloittavat ensi kertaa itsenäisen liikkumisen. Heidän vanhempansa ovat Piccolo-paikannuspalvelun potentiaalinen asiakasryhmä. Kyselyllä tiedusteltiin, minkälaisia odotuksia vanhemmilla on paikannuspalveluita kohtaan ja miten he yleisesti ottaen suhtautuvat paikantamiseen.
Kyselyn tulosten perusteella vanhemmat ovat kiinnostuneita paikannuspalveluista, mutta odotukset esimerkiksi hintatasosta eivät kohtaa liiketoimintakelpoisen hinnan kanssa. Osa vastaajista tarvitsisi perusteluja, mitä lisäarvoa palvelulla saavutettaisiin verrattuna tavallisen puhelimen käyttämiseen. Vastaajia huoletti myös jonkin verran lasten yksityisyys. Vastauksien perusteella monet älypuhelinten käytön myötä omaksutut asenteet vaikuttavat käsityksiin, joita erillisiltä paikannuspalveluilta odotetaan. Käyttäjät odottavat palvelulta sopivaa hinnoittelua ja hyvää käytettävyyttä. Tehtyjen havaintojen perusteella vastaajien odotukset eivät kaikilta osin kohtaa palveluiden nykyistä toteutusta. Pienen markkina-alueen ja odotettua heikommin sujuvan kaupan vuoksi palveluiden kehittämiseen sijoittaminen on riskialtista.