Avainasiakkuuksien kehittäminen case: Yritys X
Hautala, Senni (2016)
Hautala, Senni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613127
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella kehittämisehdotuksia toimeksiantajayritykselle avainasiakkuuksien edistämiseksi. Toimeksiantajana oli pääkaupunkiseudulla toimiva henkilöstöpalveluyritys. Tarkoituksena oli saada pitkän aikavälin hyötyä toimeksiantajayrityksen liiketoimintaan ja sitouttaa avainasiakkaita entisestään toimeksiantajayritykseen kehittämällä palveluita.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin asiakkuuksien johtamista, sitten asiakkuuksia, avainasiakkuuksia ja asiakasuskollisuutta. Toiminnallisessa osassa kerättiin tietoa avainasiakkuuksien kehittämiseksi käyttäen menetelmänä puhelinhaastattelua. Puhelinhaastattelut toteutettiin yritys X:n kuuden avainasiakasyrityksen yhteensä kahdeksalle yhteyshenkilölle. Haastattelujen tuloksia jäsenneltiin SWOT-analyysin avulla, jossa yrityksen vahvuuksista ja kehittämiskohteista johdettiin kehittämisehdotuksia.
Työn tuloksena suunniteltiin neljä erilaista kehittämisehdotusta. Kehittämisehdotukset olivat ammattitaidon säilyttäminen työnhakijoissa hyvän asiakasperehtymisen kautta, tietopaketti toimialasta asiakastapaamisiin, kuukauden hakijan esittelyt asiakastapaamisiin sekä yhteiset tapaamiset työntekijän, asiakkaiden ja toimeksiantajan edustajan kanssa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin asiakkuuksien johtamista, sitten asiakkuuksia, avainasiakkuuksia ja asiakasuskollisuutta. Toiminnallisessa osassa kerättiin tietoa avainasiakkuuksien kehittämiseksi käyttäen menetelmänä puhelinhaastattelua. Puhelinhaastattelut toteutettiin yritys X:n kuuden avainasiakasyrityksen yhteensä kahdeksalle yhteyshenkilölle. Haastattelujen tuloksia jäsenneltiin SWOT-analyysin avulla, jossa yrityksen vahvuuksista ja kehittämiskohteista johdettiin kehittämisehdotuksia.
Työn tuloksena suunniteltiin neljä erilaista kehittämisehdotusta. Kehittämisehdotukset olivat ammattitaidon säilyttäminen työnhakijoissa hyvän asiakasperehtymisen kautta, tietopaketti toimialasta asiakastapaamisiin, kuukauden hakijan esittelyt asiakastapaamisiin sekä yhteiset tapaamiset työntekijän, asiakkaiden ja toimeksiantajan edustajan kanssa.