Metsäliiton jäsenten tietämys jäseneduista, palveluiden käyttö ja asiakastyytyväisyys : Metsä Groupin Kemin hankintapiiri
Kemppainen, Henri (2016)
Kemppainen, Henri
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016062313358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016062313358
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää Metsä Groupin Kemin piirin jäsenmetsänomistajien tietotaso jäseneduista, palveluiden käyttömäärä sekä asiakastyytyväisyys. Tutkimus rajattiin yksityisiin jäsenmetsänomistajiin. Vastaavanlaista tutkimusta ei ole ennen tehty Kemin piirin jäsenmetsänomistajista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena sähköpostin välityksellä, käyttäen Webropol-kyselyohjelmaa. Kyselyn vastausprosentti on 13,5. Tulosten analysointi suoritettiin SPSS-tilasto-ohjelmalla, käyttäen Exceliä aineiston käsittelyyn ja kuvioiden luomiseen. Analyysissä käytettiin frekvenssejä, keskilukuja, ristiintaulukointia ja Khiin neliö -testiä.
Jäsenetujen tunnettuus oli kohtuullinen, vaikkakin etujen tunnettuus heikkeni, kun kyse oli jäsenetusopimuksen tai metsäomaisuuden hoitosopimuksen eduista. Palveluiden käyttö oli yleisesti vähäistä, mutta puukauppaa vastaajat tekivät usein Metsä Groupin kanssa. Jäsenet ovat melko tyytyväisiä palveluihin ja toimintaan Metsä Groupin kanssa. Puukauppaan oltiin selvästi tyytyväisimpiä. Jäsenetu- ja metsäomaisuuden hoitosopimusjäsenet tunsivat jäsenedut parhaiten, käyttivät eniten palveluita ja olivat yleisesti tyytyväisimpiä.
Tulosten avulla toimeksiantaja saa kuvan nykyisestä tilanteesta jäsenien suhteen. Selvimmäksi kehityskohteeksi ilmeni puukauppabonusjärjestelmä, jonka tunnettuudessa on parannettavaa. Siihen liittyen tehokkain keino tiedottamiseen on Viesti-jäsenlehti. Tutkimusta voi käyttää hyödyksi tulevaisuudessa vastaavanlaisen tutkimuksen vertailukohtana.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena sähköpostin välityksellä, käyttäen Webropol-kyselyohjelmaa. Kyselyn vastausprosentti on 13,5. Tulosten analysointi suoritettiin SPSS-tilasto-ohjelmalla, käyttäen Exceliä aineiston käsittelyyn ja kuvioiden luomiseen. Analyysissä käytettiin frekvenssejä, keskilukuja, ristiintaulukointia ja Khiin neliö -testiä.
Jäsenetujen tunnettuus oli kohtuullinen, vaikkakin etujen tunnettuus heikkeni, kun kyse oli jäsenetusopimuksen tai metsäomaisuuden hoitosopimuksen eduista. Palveluiden käyttö oli yleisesti vähäistä, mutta puukauppaa vastaajat tekivät usein Metsä Groupin kanssa. Jäsenet ovat melko tyytyväisiä palveluihin ja toimintaan Metsä Groupin kanssa. Puukauppaan oltiin selvästi tyytyväisimpiä. Jäsenetu- ja metsäomaisuuden hoitosopimusjäsenet tunsivat jäsenedut parhaiten, käyttivät eniten palveluita ja olivat yleisesti tyytyväisimpiä.
Tulosten avulla toimeksiantaja saa kuvan nykyisestä tilanteesta jäsenien suhteen. Selvimmäksi kehityskohteeksi ilmeni puukauppabonusjärjestelmä, jonka tunnettuudessa on parannettavaa. Siihen liittyen tehokkain keino tiedottamiseen on Viesti-jäsenlehti. Tutkimusta voi käyttää hyödyksi tulevaisuudessa vastaavanlaisen tutkimuksen vertailukohtana.