"Päivää! Saisiko täältä apua?"
Vainionpää, Anna (2007)
Vainionpää, Anna
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä on selvitys maaseudun matkailuyrityksille suunnattujen tukipalvelujen tarjonnasta, käytöstä ja saatavuudesta Päijät-Hämeessä. Selvitys tehtiin Maaseudun matkailuyritysten yhteistyö- ja tuotekehityshankkeen toimeksiantona. EU:n tavoitteena on tukea ja edistää pienyrittäjyyttä unionin alueella. Maaseudun matkailuyritykset ovat kasvava pienyritysvaltainen ala rakennemuutoksen myötä muuttuneella maaseudulla. Pienyritysten tukipalveluista on tutkittu Euroopan laajuisesti, mutta maaseudun matkailuyrityksille suunnatuista palveluista ei ole aikaisempaa tutkimustietoa. Selvityksen aineisto koostui kuudesta matkailuyrityksille tukipalveluja tuottavasta organisaatiotyypistä ja niiden palvelutarjonnasta. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin haastatteluja, jotka tehtiin organisaatioiden tukipalvelujen parissa työskenteleville asiantuntijoille. Matkailuyrityksille on tarjolla 44 palvelua, jotka voidaan jaotella neuvontaan/konsultointiin, markkinointiin, koulutukseen, tiedotukseen sekä muihin palveluihin. Palvelutarjonnassa ei ole paljon päällekkäisyyttä, vaan pääosin palvelut tukevat toisiaan. Palveluista suurin osa on maksullisia. Selvityksen mukaan osa matkailuyrityksistä käyttää tukipalveluja aktiivisesti. Osa taas ei tunne palvelutarjontaa, eikä käytä palveluja. On myös matkailuyrityksiä, jotka tuntevat tarjonnan, mutta suhtautuvat palveluihin passiivisesti. Palveluntarjoajien tavoitteena on luoda pitkät asiakassuhteet, mutta esimerkiksi koulutuspalvelujen tuottaminen lyhytkestoisella hanketoiminnalla ei välttämättä tue tätä tavoitetta. Matkailuyritysten tukipalvelujen käytöstä Päijät-Hämeessä ei ole kattavaa tilastotietoa, koska suurin osa organisaatioista ei systemaattisesti tilastoi niiden käyttöä. Tilastoinnilla organisaatiot saisivat kuitenkin tietoa yritysten tarpeista ja voisivat kehittää palvelujaan. Koulutuspalvelujen tuottaminen kannattaisi toteuttaa suunni-telmallisella koulutusstrategialla, jonka luomiseksi organisaatioiden yhteistyötä tulisi tehostaa. Matkailuyritysten tietoisuutta palveluista voitaisiin parantaa entistä aktiivisemmalla tiedottamisella ja tehokkailla tiedotuskanavilla.