Valmistusyrityksen suunnitteluosaston strateginen kehittäminen
Mäntysaari, Maarit (2016)
Mäntysaari, Maarit
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016062713391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016062713391
Tiivistelmä
Työssä selvitettiin suunnittelu- ja tuotekehitysosaston nykyinen merkitys yritykselle sekä pohdittiin mitkä ovat ne kilpailukeinot, joilla voidaan pärjätä tulevaisuudessa yhä tiukentuvassa markkinatilanteessa. Yrityksen on vastattava kiristyvään kilpailuun ja pysyttävä kehityksen kärjessä. Omia tuotteita valmistavan yrityksen tärkein kilpailukeino on vanhojen tuotteiden ajan tasalla pitäminen sekä kyky innovoida uusia, asiakkaiden tarvitsemia tuotteita ja tuoda ne oikea-aikaisesti markkinoille.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin fenomenografista tutkimushaastattelua, joka toteutettiin selainpohjaisena google docs- kyselynä. Tutkimuksessa verrattiin sisäisten sidosryhmien vaikutusta suunnitteluorganisaatioon. Haastattelun vastauksista koostettiin SWOT- analyysi, jonka avulla muodostettiin käsitys suunnitteluosaston toiminnasta nykytilanteessa. Kirjallisuustutkimuksen avulla hahmotettiin käsitys suunnitteluosaston tulevaisuuden osaamistarpeista.
Työn tuloksena muodostui käsitys suunnitteluosaston strategisesta kehittämisestä, jolla sen on mahdollista vastata kilpailuun. Suunnittelutyön tehokkuus on ajallaan tekemistä, työn suorittamista huolella, laadukkaasti ja virheettömästi. Kun väärästä ajankäytöstä johtuvat kustannukset saadaan alennettua, voidaan yrityksen ajanhallinta saada kilpailukykyisemmäksi kuin muissa yrityksissä.
Suunnitteluosaston tärkein pääoma on henkilöstö. Mitä korkeammalle yritys tähtää, sitä parempia ja lahjakkaampia yksilöitä se tarvitsee toteuttaakseen tavoitteensa. Tuotekehitykseen on osallistettava tuotekehitystiimin lisäksi myynti ja muut sidosryhmät. Ilman tuotekehitykseen investoimista valmistusyritys voi ajautua tilanteeseen, jossa kilpailijoiden tuotteet ovat nykyaikaisempia sekä kysytympiä, jolloin omista tuotteista saatavat yhä pienemmät tuotot eivät enää riitä kattamaan omien tuotteiden kehityksestä aiheutuvia kustannuksia. Massaräätälöinnillä saadaan tuotteista kilpailukykyisempiä, mikäli tuoteperhe saadaan modulaariseksi. Massaräätälöinnillä asiakasvarioitavat tuotteet saadaan nopeasti markkinoille yksilöllisesti räätälöityinä selkeään hintaan.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin fenomenografista tutkimushaastattelua, joka toteutettiin selainpohjaisena google docs- kyselynä. Tutkimuksessa verrattiin sisäisten sidosryhmien vaikutusta suunnitteluorganisaatioon. Haastattelun vastauksista koostettiin SWOT- analyysi, jonka avulla muodostettiin käsitys suunnitteluosaston toiminnasta nykytilanteessa. Kirjallisuustutkimuksen avulla hahmotettiin käsitys suunnitteluosaston tulevaisuuden osaamistarpeista.
Työn tuloksena muodostui käsitys suunnitteluosaston strategisesta kehittämisestä, jolla sen on mahdollista vastata kilpailuun. Suunnittelutyön tehokkuus on ajallaan tekemistä, työn suorittamista huolella, laadukkaasti ja virheettömästi. Kun väärästä ajankäytöstä johtuvat kustannukset saadaan alennettua, voidaan yrityksen ajanhallinta saada kilpailukykyisemmäksi kuin muissa yrityksissä.
Suunnitteluosaston tärkein pääoma on henkilöstö. Mitä korkeammalle yritys tähtää, sitä parempia ja lahjakkaampia yksilöitä se tarvitsee toteuttaakseen tavoitteensa. Tuotekehitykseen on osallistettava tuotekehitystiimin lisäksi myynti ja muut sidosryhmät. Ilman tuotekehitykseen investoimista valmistusyritys voi ajautua tilanteeseen, jossa kilpailijoiden tuotteet ovat nykyaikaisempia sekä kysytympiä, jolloin omista tuotteista saatavat yhä pienemmät tuotot eivät enää riitä kattamaan omien tuotteiden kehityksestä aiheutuvia kustannuksia. Massaräätälöinnillä saadaan tuotteista kilpailukykyisempiä, mikäli tuoteperhe saadaan modulaariseksi. Massaräätälöinnillä asiakasvarioitavat tuotteet saadaan nopeasti markkinoille yksilöllisesti räätälöityinä selkeään hintaan.