How does restructuring of enterprises influence business-to-business customer relationships?
Koivusalo, Marianne (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016062213291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016062213291
Tiivistelmä
Suomen talouden rakenteet järkkyivät vuonna 2008 alkaneen kansainvälisen taantuman myötä. Maailmantalouden tilanne on merkittävässä roolissa suomalaisten teollisuusyritysten menestyksessä, sillä rahoituksen saatavuus vaikeutuu ja vientikaupan määrä supistuu. Nämä tekijät yhdessä ajavat monet yritykset kiiristilaan. Vuosittain yrityssaneeraukseen hakeutuu noin 300 yritystä. Koska asiakassuhteet ovat yrityksen elinehto, tutkimuksen tavoite oli tunnistaa, miten yrityssaneeraus vaikuttaa business-to-business asiakassuhteisiin.
Tutkimustavoitteiden luonne huomioiden tutkimukseen valittiin kvalitatiivinen lähetysmistapa hyödyntäen tapausyritys metodia. Teoreettisena runkona käytettiin olemassa olevaa tietoa asiakassuhteiden rakentamisesta business-to-business näkökulmasta. Tapausyritys oli suomalainen alihankintakonepaja, joka hakeutui yrityssaneeraukseen 2013 ja konkurssiin 2015. Haastatteluissa haastateltiin viittä tapausyrityksen asiakkuuksista vastannutta henkilöä sekä kolmea suurinta asiakasta. Tutkimuksen luotettavuutta lisättiin käyttämällä hyödyksi myös dokumenttilähteitä.
Saadut tulokset osoittavat, että yrityssaneeraus luo epävarmuutta ja vaihtoehtojen etsimistä asiakkaissa. Tutkimus paljasti myös, että henkilöstövaihdokset myötävaikuttavat oleellisen tiedon katoamiseen yrityksestä. Tuotanto kärsii myös monista vaikeuksista yrityssaneerauksen myötä. Tutkimuksen perusteella annettiin useita toimenpide-ehdotuksia, joiden mukaan yrityksen johdon tulisi laatia kehittämissuunnitelma varhaisessa vaiheessa sekä varmistaa oleellisen tiedon pysyminen yrityksen sisällä muutostilanteissa. Jatkotutkimukseksi ehdotettiin mm. maailmantalouden vaikutuksia yrityssaneerauksiin sekä saneerauksien positiivisten vaikutuksien selvittämistä.
Tutkimustavoitteiden luonne huomioiden tutkimukseen valittiin kvalitatiivinen lähetysmistapa hyödyntäen tapausyritys metodia. Teoreettisena runkona käytettiin olemassa olevaa tietoa asiakassuhteiden rakentamisesta business-to-business näkökulmasta. Tapausyritys oli suomalainen alihankintakonepaja, joka hakeutui yrityssaneeraukseen 2013 ja konkurssiin 2015. Haastatteluissa haastateltiin viittä tapausyrityksen asiakkuuksista vastannutta henkilöä sekä kolmea suurinta asiakasta. Tutkimuksen luotettavuutta lisättiin käyttämällä hyödyksi myös dokumenttilähteitä.
Saadut tulokset osoittavat, että yrityssaneeraus luo epävarmuutta ja vaihtoehtojen etsimistä asiakkaissa. Tutkimus paljasti myös, että henkilöstövaihdokset myötävaikuttavat oleellisen tiedon katoamiseen yrityksestä. Tuotanto kärsii myös monista vaikeuksista yrityssaneerauksen myötä. Tutkimuksen perusteella annettiin useita toimenpide-ehdotuksia, joiden mukaan yrityksen johdon tulisi laatia kehittämissuunnitelma varhaisessa vaiheessa sekä varmistaa oleellisen tiedon pysyminen yrityksen sisällä muutostilanteissa. Jatkotutkimukseksi ehdotettiin mm. maailmantalouden vaikutuksia yrityssaneerauksiin sekä saneerauksien positiivisten vaikutuksien selvittämistä.