PÄIVÄKODIN TÄDIT TULOSVASTUUSSA : Uusliberalismin ilmentymät varhaiskasvatuksessa
Mäntynen, Laura (2014)
Mäntynen, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-341-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-341-8
Tiivistelmä
Yhteiskunnassa on viime aikoina keskusteltu lasten hyvinvoinnista, syrjäytymisestä ja lapsiperheiden eriarvoisuudesta. Perheet kohtaavat erilaisia haasteita työelämän ja perheen yhteensovittamisessa. Päivähoito kohtaa joka päivä lapsia ja heidän vanhempiaan, jotka elävät erilaisten työelämälähtöisten paineiden, kilpailun ja vaatimusten ympäröiminä. Yhteiskunta on koventunut, ja lapset toimivat sijaiskärsijöinä monissa tilanteissa.
Tämä julkaisu on Laurea Hyvinkään ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneen opiskelijan Laura Mäntysen opinnäytetyö. Työn tarkoituksena oli tutkia, miten uusliberalismi ilmenee varhaiskasvattajien työkentällä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ovat uusliberalismin ilmentymät varhaiskasvatuksessa sekä millaisia ovat työn tehostamisen vaateet ja miten ne ovat vaikuttaneet työn tekemiseen ja arkeen päiväkodeissa. Tutkimuksen avulla pyrittiin saamaan selville se, miten varhaiskasvatus on onnistunut toteuttamaan palvelut pienentyneillä resursseilla ja miten tuottavuus-tehokkuusajattelu on vaikuttanut työntekijöiden työn tekemiseen, työn painopisteisiin sekä lapsen ja perheen kohtaamiseen. Tutkimusnäkökulmana toimi työntekijöiden kokema arki. Tuloksissa on nähtävissä varhaiskasvatuksen nykytila, sen kokemat muutokset, haasteet ja tulevaisuuden näkymät.
Tämä julkaisu on Laurea Hyvinkään ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneen opiskelijan Laura Mäntysen opinnäytetyö. Työn tarkoituksena oli tutkia, miten uusliberalismi ilmenee varhaiskasvattajien työkentällä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ovat uusliberalismin ilmentymät varhaiskasvatuksessa sekä millaisia ovat työn tehostamisen vaateet ja miten ne ovat vaikuttaneet työn tekemiseen ja arkeen päiväkodeissa. Tutkimuksen avulla pyrittiin saamaan selville se, miten varhaiskasvatus on onnistunut toteuttamaan palvelut pienentyneillä resursseilla ja miten tuottavuus-tehokkuusajattelu on vaikuttanut työntekijöiden työn tekemiseen, työn painopisteisiin sekä lapsen ja perheen kohtaamiseen. Tutkimusnäkökulmana toimi työntekijöiden kokema arki. Tuloksissa on nähtävissä varhaiskasvatuksen nykytila, sen kokemat muutokset, haasteet ja tulevaisuuden näkymät.