Suun terveyden kuvaaminen oppikirjoissa 1920-luvulta nykypäivään
Erkamo, Meri; Nyfors, Hannele; Vottonen, Elisa (2016)
Erkamo, Meri
Nyfors, Hannele
Vottonen, Elisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016081613722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016081613722
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kuvata suun terveyden opetusta oppikirjoissa 1920-luvulta nykypäivää.
Tavoitteena on tallentaa historiallista tietoutta suun terveyden opetuksesta osaksi hoitotyön museon
kehittämisprosessia.
Työn keskeisiksi tutkimuskysymyksiksi muodostuivat:
1. Miten suun terveyttä kuvataan oppikirjoissa 1920-luvulta nykypäivään?
2. Miten suun hoitoa kuvataan oppikirjoissa 1920-luvulta nykypäivään? Miten se on muuttunut?
3. Millaisia ovat suunterveyteen liittyvät uhkakuvat oppikirjoissa?
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullisen sisällön analyysia ja aineiston analysoinnissa induktiivista
sisällönanalyysiä. Induktiivisuus tarkoittaa päättelyn etenemistä yksittäistapauksista yleiseen.
Oppikirjojen aineisto jaettiin analysointivaiheessa vuosiluvuittain ja teemoittain. Työ vastasi hyvin
asetettuihin tutkimuskysymyksiin.
Aineistona oli kouluissa sadan vuoden aikana käytetyt oppikirjat. Aineisto koostui 18 eri kansakoulun
oppikoulun, peruskoulun ja lukion terveysopin ja terveystiedon oppikirjoista.
Suurimmat muutokset ovat liittyneet kirjallisuudessa terminologian muuttumiseen, niin sanotusta
vanhasta kielestä modernimpaan muotoon. Kieli ja ilmaisu ovat muuttuneet usean vuoden aikana
suuresti. Merkittäviä muutoksia on tapahtunut myös oppikirjojen uusien versioiden tuotantotiheydessä
Oppikirjoja päivitetään nykypäivänä jopa kahden vuoden välein, mutta aikaisemmin uusia,
päivitettyjä versioita kehitettiin erittäin harvoin. Oppikirjojen varsinainen sisältö suun terveyden osal-
ta sadan vuoden aikana on vähitellen tiivistynyt, vaikka olisi voinut olettaa muutoksen olevan täysin
päinvastainen, eli tiedon lisääntyessä myös sisällön määrä olisi kasvanut.
Tulokset sekä avartavat suuhygienistiopiskelijoiden tietoisuutta suunterveyden opetuksesta historiallista
näkökulmasta ja 95 vuoden aikana tapahtuneesta muutoksesta, että kehityksestä oppikirjo-
ja vertailtaessa. Opinnäytetyö on hyödyksi alan opiskelijoiden lisäksi myös alan ammattilaisille sekä
muille suun terveyden opetuksen historiasta kiinnostuneille. Työn tuloksien hyödynnettävyyttä on
vielä vaikea arvioida, sillä työmme tullaan julkistamaan vasta kun työmme on täysin valmis.
Opinnäytetyö on projekti, joka tukee ammatillista kasvua ja kehitystä ammattiin valmistumisessa ja
joka kasvattaa ja kehittää omaa ammatillista tietämystämme.
Tavoitteena on tallentaa historiallista tietoutta suun terveyden opetuksesta osaksi hoitotyön museon
kehittämisprosessia.
Työn keskeisiksi tutkimuskysymyksiksi muodostuivat:
1. Miten suun terveyttä kuvataan oppikirjoissa 1920-luvulta nykypäivään?
2. Miten suun hoitoa kuvataan oppikirjoissa 1920-luvulta nykypäivään? Miten se on muuttunut?
3. Millaisia ovat suunterveyteen liittyvät uhkakuvat oppikirjoissa?
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullisen sisällön analyysia ja aineiston analysoinnissa induktiivista
sisällönanalyysiä. Induktiivisuus tarkoittaa päättelyn etenemistä yksittäistapauksista yleiseen.
Oppikirjojen aineisto jaettiin analysointivaiheessa vuosiluvuittain ja teemoittain. Työ vastasi hyvin
asetettuihin tutkimuskysymyksiin.
Aineistona oli kouluissa sadan vuoden aikana käytetyt oppikirjat. Aineisto koostui 18 eri kansakoulun
oppikoulun, peruskoulun ja lukion terveysopin ja terveystiedon oppikirjoista.
Suurimmat muutokset ovat liittyneet kirjallisuudessa terminologian muuttumiseen, niin sanotusta
vanhasta kielestä modernimpaan muotoon. Kieli ja ilmaisu ovat muuttuneet usean vuoden aikana
suuresti. Merkittäviä muutoksia on tapahtunut myös oppikirjojen uusien versioiden tuotantotiheydessä
Oppikirjoja päivitetään nykypäivänä jopa kahden vuoden välein, mutta aikaisemmin uusia,
päivitettyjä versioita kehitettiin erittäin harvoin. Oppikirjojen varsinainen sisältö suun terveyden osal-
ta sadan vuoden aikana on vähitellen tiivistynyt, vaikka olisi voinut olettaa muutoksen olevan täysin
päinvastainen, eli tiedon lisääntyessä myös sisällön määrä olisi kasvanut.
Tulokset sekä avartavat suuhygienistiopiskelijoiden tietoisuutta suunterveyden opetuksesta historiallista
näkökulmasta ja 95 vuoden aikana tapahtuneesta muutoksesta, että kehityksestä oppikirjo-
ja vertailtaessa. Opinnäytetyö on hyödyksi alan opiskelijoiden lisäksi myös alan ammattilaisille sekä
muille suun terveyden opetuksen historiasta kiinnostuneille. Työn tuloksien hyödynnettävyyttä on
vielä vaikea arvioida, sillä työmme tullaan julkistamaan vasta kun työmme on täysin valmis.
Opinnäytetyö on projekti, joka tukee ammatillista kasvua ja kehitystä ammattiin valmistumisessa ja
joka kasvattaa ja kehittää omaa ammatillista tietämystämme.