Tilitoimiston digitaalisten palvelujen kehittäminen
Valli, Vuokko (2016)
Valli, Vuokko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016081913747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016081913747
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli toimeksiantajatilitoimiston tuottamien digitaalisten tilitoimistopalvelujen kehittäminen. Toimeksiantajatilitoimistossa tuotettavat digitaaliset palvelut olivat ”syntyneet” työtä tehdessä ilman varsinaista suunnittelua. Tämän vuoksi työn tarkoituksena oli tuotteistaa yrityksen nykyisten digitaalisten palvelujen sisäiset osat. Lisäksi tarkoituksena oli tuottaa materiaalia palvelun tuottamisen tueksi. Koottuja ja analysoituja tietoja oli tarkoitus käyttää hyväksi hinnoittelussa ja erilaisten palveluihin liittyvien materiaalien kehittämisessä. Tutkimustyö toteutettiin laadullisen toimintatutkimuksena.
Tutkimusmenetelminä käytettiin Blueprinting prosessikuvausmenetelmää, työntutkimusta, eli palveluajan mittaamista, ryhmähaastattelua ja -keskustelua sekä sähköpostilla tehtyä avainhenkilöiden haastattelua.
Kehittämistyö rajautui toimeksiantajan sisäisen tuotteistamisprosessin toteuttamiseen.Tilitoimiston digitaaliset palvelut kuvattiin Blueprinting-kuvauksiksi ja tehdyt kuvaukset avattiin sanallisesti prosessin vaiheittain. Lisäksi digitaaliset tilitoimistopalvelut tuotteistettiin palvelumoduuleiksi, jotka kuvattiin erillisiksi julkisiksi palvelukuvauksiksi. Lopuksi kehitettiin Excel-pohjainen työkalu tarjouksen laadintaan. Työkalussa omilla välilehdillä on hinnasto, tarjouslaskuri, tarjouspohja sekä tilitoimiston ja asiakkaan väliset työnjakotaulukot palveluittain. Työssä otettiin huomioon toimeksiantajan asettamat julkisuusrajoitukset.
Yrityksestä ulospäin näkyvät palvelun osat ja materiaalit jäivät tässä työssä pääosin käsittelemättä, joten tuotteistamistyötä on syytä jatkaa. Toimeksiantajayrityksessä on hyvät edellytykset tuottaa digitaalisia tilitoimistopalveluja ja vastata tarvittaessa palvelukysynnän muutokseen hyvinkin nopeasti. Yrityksessä on digitaalisten palvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen tarvittava vahva tahtotila.
Tutkimusmenetelminä käytettiin Blueprinting prosessikuvausmenetelmää, työntutkimusta, eli palveluajan mittaamista, ryhmähaastattelua ja -keskustelua sekä sähköpostilla tehtyä avainhenkilöiden haastattelua.
Kehittämistyö rajautui toimeksiantajan sisäisen tuotteistamisprosessin toteuttamiseen.Tilitoimiston digitaaliset palvelut kuvattiin Blueprinting-kuvauksiksi ja tehdyt kuvaukset avattiin sanallisesti prosessin vaiheittain. Lisäksi digitaaliset tilitoimistopalvelut tuotteistettiin palvelumoduuleiksi, jotka kuvattiin erillisiksi julkisiksi palvelukuvauksiksi. Lopuksi kehitettiin Excel-pohjainen työkalu tarjouksen laadintaan. Työkalussa omilla välilehdillä on hinnasto, tarjouslaskuri, tarjouspohja sekä tilitoimiston ja asiakkaan väliset työnjakotaulukot palveluittain. Työssä otettiin huomioon toimeksiantajan asettamat julkisuusrajoitukset.
Yrityksestä ulospäin näkyvät palvelun osat ja materiaalit jäivät tässä työssä pääosin käsittelemättä, joten tuotteistamistyötä on syytä jatkaa. Toimeksiantajayrityksessä on hyvät edellytykset tuottaa digitaalisia tilitoimistopalveluja ja vastata tarvittaessa palvelukysynnän muutokseen hyvinkin nopeasti. Yrityksessä on digitaalisten palvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen tarvittava vahva tahtotila.