Turvataitokasvatus lastensuojelulaitoksessa
Majoinen, Minna (2016)
Majoinen, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412985
Tiivistelmä
Turvataidot ja niiden opettaminen on noussut tärkeäksi tehtäväksi lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen tukemisessa. Opinnäytetyö oli kehittämishanke, joka tehtiin yhteistyössä yksityisen lastensuojelun sijaishuollon palveluita tuottavan yrityksen kanssa ja yrityksen toimeksi antamana. Yrityksellä on kaksi pienkotia, jotka ovat erikoistuneet psyykkisistä ja neuropsykiatrisista häiriöistä kärsivien 13- 18 vuotiaiden nuorten hoitoon, kasvun ja kehityksen tukemiseen. Tavoitteena oli kehittää pienkodeissa työskentelevien moniammatillisten tiimien turvataitokasvatuksen asiantuntemusta, yhtenäistää pienkodeissa annettavan turvataitokasvatuksen menetelmiä ja sisältöjä, tuottamalla systemaattinen työväline turvataitokasvatuksen toteuttamiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmää, jonka päämääränä oli löytää käytännön työssä esiin nousevia ongelmia, saada aikaan käytännön parannuksia ja luoda uusia ratkaisuja nuorten turvataitokasvatuksen toteuttamiseen. Turvataitokasvatuksen toteuttamista ja siihen liittyviä tekijöitä tutkittiin osallistavaa Learning Cafe menetelmää hyödyntäen. Aineistoa analysoitiin teemoittelun avulla.
Turvataitokasvatus nähtiin osaksi kaikkea nuoren elämän osa-alueilla annettavaa kasvun ja kehityksen tukemista sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä. Turvataitokasvatuksen toteuttaminen tapahtui osana arjen kasvatustyötä. Turvataitokasvatuksen haasteiksi nimettiin luottamussuhteeseen vaikuttavat tekijät, nuorten traumaattisten kokemusten vaikutukset sekä laitosolosuhteiden tuomat ilmiöt kuten laitosvastaisuuden ja karkailualttiuden.
Tutkimustulosten perusteella turvataitokasvatuksen toteuttaminen lastensuojelulaitoksessa on haastava, mutta erityisen tärkeä nuorten terveyttä edistävä menetelmä
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmää, jonka päämääränä oli löytää käytännön työssä esiin nousevia ongelmia, saada aikaan käytännön parannuksia ja luoda uusia ratkaisuja nuorten turvataitokasvatuksen toteuttamiseen. Turvataitokasvatuksen toteuttamista ja siihen liittyviä tekijöitä tutkittiin osallistavaa Learning Cafe menetelmää hyödyntäen. Aineistoa analysoitiin teemoittelun avulla.
Turvataitokasvatus nähtiin osaksi kaikkea nuoren elämän osa-alueilla annettavaa kasvun ja kehityksen tukemista sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä. Turvataitokasvatuksen toteuttaminen tapahtui osana arjen kasvatustyötä. Turvataitokasvatuksen haasteiksi nimettiin luottamussuhteeseen vaikuttavat tekijät, nuorten traumaattisten kokemusten vaikutukset sekä laitosolosuhteiden tuomat ilmiöt kuten laitosvastaisuuden ja karkailualttiuden.
Tutkimustulosten perusteella turvataitokasvatuksen toteuttaminen lastensuojelulaitoksessa on haastava, mutta erityisen tärkeä nuorten terveyttä edistävä menetelmä