Bändistä brändiksi
Kuitunen, Kirsi (2008)
Kuitunen, Kirsi
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
"Tämä opinnäytetyö käsittelee brandin rakentamisen alkueriä ja brandin rakentamisen teorioiden hyödyntämistä musiikkibisneksen markkinoilla. Brandi-sanasta on tullut liike-elämässä hyvin myönteinen käsitys. Brandi on arvostettu ja puhuttu, sekä sen rakentamisesta on tullut eräänlainen muoti-ilmiö. Brandin rakentamisesta on tullut ilmiö joka irvokkaimmillaan vaikuttaa elävänsä omaa elämää kaukana liiketoiminnasta ja sen johtamisesta. Brandin sitkeä rakentaminen käsittää useita strategisia päätöksiä, jotka kuuluvat yrityksen ylimmälle johdolle. Brandi syntyy vasta silloin, kun kuluttaja mielessään kokee tuotteella olevan jotakin lisäarvoa toimialan muihin tuotteisiin nähden. Jos tuote ei millään tavalla eroa muista tuotteista, investoinnit markkinointikampanjoihin ovat luultavammin huonoja sijoituksia. Vasta kun tuotteella on jokin kilpailevista tuotteista poikkeava, kuluttajille, merkittävä ominaisuus, brandin rakentaminen on vahvalla pohjalla. Teorialuvuissa tarkastellaan nykypäivän musiikkibisnestä, brandia käsitteenä, sekä brandin rakentamisprosessin alkueriä. Opinnäytetyössä pohditaan mikä on brandi, mitä tuotteelta vaaditaan, että siitä voidaan rakentaa brandi ja miten brandin rakentamisen prosessi aloitetaan. Opinnäytetyön toiminnalinen osio käsittelee electronic/pop/jazz-bändiä Happy-Go-Luckya. Toiminnallisessa osuudessa raportoidaan yhtyeen levy-yhtiön Cymbidium Recordsin tapaa aloittaa Happy-Go-Luckysta brandin rakentaminen. Lopuksi opinnäytetyössä verrataan alan kirjallisuuden ja Cymbidium Recordsin toimintatapaa aloittaa brandin rakentaminen, jonka kautta pyritään kehittämään Cymbidium Recordsin toimintaa tulevaisuudessa.".