Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Omatoimisen palvelun käyttöönotto kirjastossa : case: Ilpoisten kirjasto
Pesonen, Sanna (2016)
Pesonen, Sanna
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082513804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082513804
Tiivistelmä
Kehittämistutkimuksessa toteutetaan Turun kaupunginkirjaston toimeksiannosta omatoimisen palvelumallin käyttöönotto Ilpoisten kirjastossa. Kehittämistutkimuksen tarkoitus on havainnollistaa palvelumallin käyttöönoton prosessia. Turussa on kuusi omatoimikirjastoa. Ilpoisten kirjastossa omatoiminen palvelumalli otettiin käyttöön vuonna 2014. Omatoimisen palvelumallin käyttöönotto kaupungin lähikirjastoissa on osa Turun kaupunkistrategiaa ja keino parantaa lähikirjastopalveluiden saavutettavuutta.
Kehittämistutkimuksen viitekehys muodostuu kirjastojen muuttavasta palvelumallista, Tanskalaisesta kirjastojen malliohjelmasta ja neljän tilan mallista, omatoimisen kirjaston määrittelystä sekä sen merkityksestä Turun kaupunginkirjaston palvelukokonaisuudessa.
Tutkimusongelmaa lähestyttiin projektihallinnan kautta. Kehittämistyössä kuvataan omatoimisen palvelumallin käyttöönottoa projektina. Kehittämistutkimuksen tarkoitus ei ole yleistää vaikka tämän työn tuloksia voidaan hyödyntää muissa omatoimisen palvelumallin käyttöönottoon liittyvissä projekteissa. Tutkimusmetodeina käytettiin projektin kuvausta, havainnointia ja arviointia.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kuvaus omatoimisen palvelumallin käyttöönoton prosessista. Havainnointijakson tulokset kertoivat, miten löydettävyys, saavutettavuus ja käytettävyys toteutuvat omatoimikirjastossa.
Omatoimisen palvelumallin lyhyt historia Suomessa näkyy tutkimuksen tuloksissa. Tulokset liittyivät pitkälti teknisiin ja toiminnallisiin seikkoihin. Palvelun kehittäminen ja sen hyödyntäminen ovat kirjastoalalla vasta alkutekijöissä. On kuitenkin selvää, että omatoiminen palvelumalli edistää kirjastopalvelujen saavutettavuutta, mikä näkyy kasvavana kirjastonkäyttönä. Asennoitumisessa palvelun tuottamiseen on ristiriitaisuuksia. Pyrkimyksenä on tuottaa mahdollisimman kattavaa palvelua vaikka omatoiminen palvelu kirjastossa on juurikin vain sitä: omaehtoisuuteen perustuvaa palvelua, jossa neuvontapalveluja ei ole saatavilla.
Kehittämistutkimuksen viitekehys muodostuu kirjastojen muuttavasta palvelumallista, Tanskalaisesta kirjastojen malliohjelmasta ja neljän tilan mallista, omatoimisen kirjaston määrittelystä sekä sen merkityksestä Turun kaupunginkirjaston palvelukokonaisuudessa.
Tutkimusongelmaa lähestyttiin projektihallinnan kautta. Kehittämistyössä kuvataan omatoimisen palvelumallin käyttöönottoa projektina. Kehittämistutkimuksen tarkoitus ei ole yleistää vaikka tämän työn tuloksia voidaan hyödyntää muissa omatoimisen palvelumallin käyttöönottoon liittyvissä projekteissa. Tutkimusmetodeina käytettiin projektin kuvausta, havainnointia ja arviointia.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kuvaus omatoimisen palvelumallin käyttöönoton prosessista. Havainnointijakson tulokset kertoivat, miten löydettävyys, saavutettavuus ja käytettävyys toteutuvat omatoimikirjastossa.
Omatoimisen palvelumallin lyhyt historia Suomessa näkyy tutkimuksen tuloksissa. Tulokset liittyivät pitkälti teknisiin ja toiminnallisiin seikkoihin. Palvelun kehittäminen ja sen hyödyntäminen ovat kirjastoalalla vasta alkutekijöissä. On kuitenkin selvää, että omatoiminen palvelumalli edistää kirjastopalvelujen saavutettavuutta, mikä näkyy kasvavana kirjastonkäyttönä. Asennoitumisessa palvelun tuottamiseen on ristiriitaisuuksia. Pyrkimyksenä on tuottaa mahdollisimman kattavaa palvelua vaikka omatoiminen palvelu kirjastossa on juurikin vain sitä: omaehtoisuuteen perustuvaa palvelua, jossa neuvontapalveluja ei ole saatavilla.