Itsenäistymisen ABC : Toiminnallisien menetelmien käyttö itsenäistymisen tueksi vastaanotto- ja arviointiyksikkö Kivelässä
Rissanen, Riikka (2016)
Rissanen, Riikka
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090914151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090914151
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Kuopion kaupungin vastaanotto- ja arviointiyksikkö Kivelä. Vastaanotto- ja arviointiyksikkö Kivelä on seitsemän paikkainen lastensuojelulaitos, jonne sijoitetaan 13-17 vuotiaita nuoria. Vastaanotto- ja arviointiyksikön tavoitteena on tuoda nuorelle turvallinen elinympäristö hänen tilanteensa selvittämiseksi ja arvioida hänen tarpeitaan jatkon kannalta.
Opinnäytetyöni oli Kivelän yksikköön nuorille toteuttamani seitsemän toiminnallista kertaa. Näiden lisäksi siihen kuului kysely osallistuneille nuorille ja ohjaajille toiminnasta sekä toiminnallisten menetelmien opas. Opinnäytetyöni tavoite oli antaa nuorille tietoa itsenäistymiseen liittyvistä teemoista. Nämä olivat terveys, mielen hyvinvointi, seksuaalisuus, päihteet, itsenäistyminen, talous sekä koulutus.
Opinnäytetyöni taustalla oli halu selvittää, kuinka nuoret oppivat toiminnallisien menetelmien kautta. Tähän kysymykseen vastaamiseksi toteutin nuorille ja ohjaajille kyselyn sekä havainnoin toimintaan. Nuorille toteutin strukturoidun lomakekyselyn ja ohjaajille toteutin kvalitatiivisen lomakekysely. Tämän lisäksi tein osallistuvan havainnoinnin kautta havaintoja nuorten oppimisesta.
Opinnäytetyöni tuloksina voitiin nähdä kahden kyselyn tulokset, oman havainnointini tulokset sekä tekemäni menetelmäopas. Opinnäytetyöni tulokset osoittivat, että toiminnallisten menetelmien kautta nuoret voivat oppia itsenäistymiseen liittyviä teemoja. Kuitenkin nuorten oma motivaatio sekä ryhmän erilaisuuden huomioon ottavat menetelmät helpottavat prosessia.
Opinnäytetyöni oli Kivelän yksikköön nuorille toteuttamani seitsemän toiminnallista kertaa. Näiden lisäksi siihen kuului kysely osallistuneille nuorille ja ohjaajille toiminnasta sekä toiminnallisten menetelmien opas. Opinnäytetyöni tavoite oli antaa nuorille tietoa itsenäistymiseen liittyvistä teemoista. Nämä olivat terveys, mielen hyvinvointi, seksuaalisuus, päihteet, itsenäistyminen, talous sekä koulutus.
Opinnäytetyöni taustalla oli halu selvittää, kuinka nuoret oppivat toiminnallisien menetelmien kautta. Tähän kysymykseen vastaamiseksi toteutin nuorille ja ohjaajille kyselyn sekä havainnoin toimintaan. Nuorille toteutin strukturoidun lomakekyselyn ja ohjaajille toteutin kvalitatiivisen lomakekysely. Tämän lisäksi tein osallistuvan havainnoinnin kautta havaintoja nuorten oppimisesta.
Opinnäytetyöni tuloksina voitiin nähdä kahden kyselyn tulokset, oman havainnointini tulokset sekä tekemäni menetelmäopas. Opinnäytetyöni tulokset osoittivat, että toiminnallisten menetelmien kautta nuoret voivat oppia itsenäistymiseen liittyviä teemoja. Kuitenkin nuorten oma motivaatio sekä ryhmän erilaisuuden huomioon ottavat menetelmät helpottavat prosessia.