Transition from home to daycare services in Russia
Yaldaie, Tatiana (2016)
Yaldaie, Tatiana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091214201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091214201
Tiivistelmä
Varhaiskasvatus on tärkeä osa jokaisen lapsen elämää. Siirtymä kodista päivähoitoon voi olla joko stressiä aiheuttava tilanne tai se voi olla positiivinen kokemus lapselle, jos siirtymävaiheessa tukea annetaan riittävästi. On tärkeää ottaa huomioon kaikki ne tekijät, jotka vaikuttavat siirtymävaiheeseen sekä muistaa, että nämä tekijät linkittyvät toisiinsa. Fyysinen kehitys on yhtä tärkeässä osassa kuin psyykkinen ja älyllinenkin kehitys.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan tätä siirtymää kodista päivähoidon piiriin. Tutkimuksen käytännön osa suoritettiin yksityisessä päiväkodissa Pietarissa. Aiheen tutkinnassa käytettiin metodeina havainnointia sekä haastattelua. Havainnoinnin kohteena oli viisi kolmevuotiasta lasta. Myöhemmin kahta näistä viidestä lapsesta havainnoitiin tarkemmin. Havainnoinnin lisäksi näiden kahden lapsen vanhempia sekä lastentarhanopettajia haastateltiin. Haastattelun tukena käytössä oli kyselylomake. Nämä käytetyt metodit tarjosivat paljon informaatiota aiheen analysointiin.
Tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa ne tekijät, jotka tekevät siirtymävaiheesta sujuvan ja onnistuneen tai vaihtoehtoisesti hankaloittavat sitä. Tämän lisäksi tutkimus pohtii keinoja, joilla lastentarhanopettajat ja vanhemmat voivat tukea lapsia tässä siirtymävaiheessa.
Tutkimuksessa myös tarkastellaan suomalaista ja venäläistä päivähoitojärjestelmää kokonaisuudessaan sekä vertaillaan niitä ja pyritään löytämään kummankin hyvät puolet. Tutkimuksen tulokset esiteltiin tutkimuksessa mukana olleen päiväkodin lastentarhanopettajille ja tulosten todettiin olevan hyödyllisiä siirtymävaiheiden kehittämistä varten.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan tätä siirtymää kodista päivähoidon piiriin. Tutkimuksen käytännön osa suoritettiin yksityisessä päiväkodissa Pietarissa. Aiheen tutkinnassa käytettiin metodeina havainnointia sekä haastattelua. Havainnoinnin kohteena oli viisi kolmevuotiasta lasta. Myöhemmin kahta näistä viidestä lapsesta havainnoitiin tarkemmin. Havainnoinnin lisäksi näiden kahden lapsen vanhempia sekä lastentarhanopettajia haastateltiin. Haastattelun tukena käytössä oli kyselylomake. Nämä käytetyt metodit tarjosivat paljon informaatiota aiheen analysointiin.
Tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa ne tekijät, jotka tekevät siirtymävaiheesta sujuvan ja onnistuneen tai vaihtoehtoisesti hankaloittavat sitä. Tämän lisäksi tutkimus pohtii keinoja, joilla lastentarhanopettajat ja vanhemmat voivat tukea lapsia tässä siirtymävaiheessa.
Tutkimuksessa myös tarkastellaan suomalaista ja venäläistä päivähoitojärjestelmää kokonaisuudessaan sekä vertaillaan niitä ja pyritään löytämään kummankin hyvät puolet. Tutkimuksen tulokset esiteltiin tutkimuksessa mukana olleen päiväkodin lastentarhanopettajille ja tulosten todettiin olevan hyödyllisiä siirtymävaiheiden kehittämistä varten.