Ratkaisukeskeiset terapiamenetelmät johtamisessa : Tutkimus ratkaisukeskeisten ajattelu- ja toimintamallien esiintyvyydestä ja kehittämisestä asiantuntijaorganisaatiossa
Nuotio, Mikael (2016)
Nuotio, Mikael
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091714361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091714361
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty ICT-alalla toimivalle kasvuyhtiölle, jonka henkilöstöstä valtaosa on tietoteknisen alan asiantuntijoita.
ICT-alan työntekijät ovat tekemisissä stressinsietokykyä vaativien, ongelmakeskeisten tehtävien kanssa. Julkisuuskynnys alalla on matala ja tietotekniikkaan liittyvät ongelmat vaikuttavat loppukäyttäjien arkeen aiempaa konkreettisemmin. Seurauksena voi olla ongelmakeskeisen ja pessimistissävytteisen toiminnan lisääntyminen organisaatiossa.
Työ- ja vapaa-ajan hyvinvointi sekä työssäjaksaminen ovat nousseet tärkeiksi teemoiksi yhteiskunnassa. Voimavarasuuntautunutta terapiamuotoa edustavaa ratkaisukeskeisyyttä pidetään positiivisena ja eteenpäin vievänä menetelmänä. Työn tavoitteena on selvittää, miten organisaation ratkaisukeskeisyys kehittyy, kun johdon sovellettavaksi tuodaan ratkaisukeskeisiä menetelmiä. Työn teoreettinen viitekehys muodostuu johtamisesta, muutosjohtamisesta, johtamisen psykologiasta, ratkaisukeskeisyydestä ja persoonallisuuspsykologiasta. Tutkimusmetodina on toimintatutkimus, jonka kvantitatiivista tutkimusotetta täydennetään kvalitatiivisilla metodeilla.
Tutkimuksessa havaitaan ratkaisukeskeisen terapian menetelmien soveltuvan hyvin käytännön johtamistyöhön. Lyhyessä ajassa tunnistetaan merkkejä positiivisesta muutoksesta ja organisaation ratkaisukeskeisyyttä suojaavasta vaikutuksesta.
Esiin nousi useita uusia kysymyksiä: Mitkä ovat ratkaisukeskeisyyden vaikutukset loppuasiakkaaseen? Nopeuttaako ratkaisukeskeisyys organisaation toipumista kriiseistä? Toivottavasti näihin ja moneen muuhun kiehtovaan kysymykseen saadaan vastauksia tulevista tutkimuksista.
ICT-alan työntekijät ovat tekemisissä stressinsietokykyä vaativien, ongelmakeskeisten tehtävien kanssa. Julkisuuskynnys alalla on matala ja tietotekniikkaan liittyvät ongelmat vaikuttavat loppukäyttäjien arkeen aiempaa konkreettisemmin. Seurauksena voi olla ongelmakeskeisen ja pessimistissävytteisen toiminnan lisääntyminen organisaatiossa.
Työ- ja vapaa-ajan hyvinvointi sekä työssäjaksaminen ovat nousseet tärkeiksi teemoiksi yhteiskunnassa. Voimavarasuuntautunutta terapiamuotoa edustavaa ratkaisukeskeisyyttä pidetään positiivisena ja eteenpäin vievänä menetelmänä. Työn tavoitteena on selvittää, miten organisaation ratkaisukeskeisyys kehittyy, kun johdon sovellettavaksi tuodaan ratkaisukeskeisiä menetelmiä. Työn teoreettinen viitekehys muodostuu johtamisesta, muutosjohtamisesta, johtamisen psykologiasta, ratkaisukeskeisyydestä ja persoonallisuuspsykologiasta. Tutkimusmetodina on toimintatutkimus, jonka kvantitatiivista tutkimusotetta täydennetään kvalitatiivisilla metodeilla.
Tutkimuksessa havaitaan ratkaisukeskeisen terapian menetelmien soveltuvan hyvin käytännön johtamistyöhön. Lyhyessä ajassa tunnistetaan merkkejä positiivisesta muutoksesta ja organisaation ratkaisukeskeisyyttä suojaavasta vaikutuksesta.
Esiin nousi useita uusia kysymyksiä: Mitkä ovat ratkaisukeskeisyyden vaikutukset loppuasiakkaaseen? Nopeuttaako ratkaisukeskeisyys organisaation toipumista kriiseistä? Toivottavasti näihin ja moneen muuhun kiehtovaan kysymykseen saadaan vastauksia tulevista tutkimuksista.