Kauas pilvet karkaavat? IT-palveluiden tulevaisuuden tarpeet CGI:n infrakonsultoinnissa
Marttinen, Jyrki (2016)
Marttinen, Jyrki
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092014423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092014423
Tiivistelmä
IT-palveluntuottajat ovat moninaisten haasteiden edessä. Uudet, mm. intialaiset kilpailijat sekä trendikkäät pilvipalvelut haastavat perinteisen mallin, jossa palvelutarjoaja on tarjonnut konesali- ja laitteistopalveluita asiakkaan omistamille sovelluksille. Tarjoamaa sekoittavat myös uudet teknologiat, kuten esineiden Internet tai Big Data. On vaikeaa ennustaa, mitkä teknologiat nousevat merkittäviksi ja mihin henkilöstön osaamista tulisi suunnata. Whitelane Research –konsultointiyhtiön 2014 Nordic IT Outsourcing Study -tutkimuksen mukaan pohjoismaiset yritykset eivät näe suurta kasvua IT-ulkoistuksiin ja nekin, jotka kasvua näkevät pyrkivät ulkoistuksilla kustannusten laskuun. Suurta kasvua ei siis IT-palveluyrityksillä ole luvassa, vaan pikemminkin kilpailua siitä, kuka halvimmalla hinnalla tarjoaa asiakkaan tarvitsemia palveluita.
Tässä työssä tehtävän tutkimuksen tarkoituksena on kerätä asiakkailta tietoa teknologioista ja niihin liittyvistä asiantuntijapalveluista, joita he näkevät lähitulevaisuudessa tarvitsevansa. Tavoitteena on saada aikaan uudelleen toistettava malli, jonka avulla voidaan identifioida kulloisellakin ajanhetkellä vallitsevia ICT-teknologioita ja trendejä, sekä kartoittaa niiden vaikutusta ja tarpeellisuuksia asiakkaiden kanssa.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja siinä käytetään puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään asiakaslähtöiseen liiketoimintaan, tietämysintensiivisiin palveluihin sekä teknologisten trendien tunnistamiseen ja tulevaisuuden ennakointiin.
Haastattelujen analysoinnin perusteella voidaan suunnata asiantuntijoiden koulutusta oikeaan suuntaan sekä muokata CGI:n infrakonsultointiyksikön tuotetarjontaa asiakaslähtöiseen suuntaan.
Tässä työssä tehtävän tutkimuksen tarkoituksena on kerätä asiakkailta tietoa teknologioista ja niihin liittyvistä asiantuntijapalveluista, joita he näkevät lähitulevaisuudessa tarvitsevansa. Tavoitteena on saada aikaan uudelleen toistettava malli, jonka avulla voidaan identifioida kulloisellakin ajanhetkellä vallitsevia ICT-teknologioita ja trendejä, sekä kartoittaa niiden vaikutusta ja tarpeellisuuksia asiakkaiden kanssa.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja siinä käytetään puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään asiakaslähtöiseen liiketoimintaan, tietämysintensiivisiin palveluihin sekä teknologisten trendien tunnistamiseen ja tulevaisuuden ennakointiin.
Haastattelujen analysoinnin perusteella voidaan suunnata asiantuntijoiden koulutusta oikeaan suuntaan sekä muokata CGI:n infrakonsultointiyksikön tuotetarjontaa asiakaslähtöiseen suuntaan.