Matka maalaukseen: Graffitipajan voimin merkitystä nuorten elämää
Salminen, Jussi (2016)
Salminen, Jussi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016093014701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016093014701
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa viiden nuoren kokemuksia vuonna 2015 järjestetystä graffitipajasta. Graf-fitipaja on yksi kulttuurisen nuorisotyön sosiaalipedagogista työmuodoista. Kulttuurisen nuorisotyön tarkoitus on saada nuori mukaan yhteisölliseen toimintaan, jossa keskiössä ovat kulttuuri, taide ja media. Kouvolan nuoriso-palveluiden Kulttuurikapina-hankkeen tavoite oli vastata tähän tarpeeseen, järjestämällä nuorille graffitipaja.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa käytettiin aineistonkeruumenetelmänä teemahaastatteluita. Haastatte-luissa ilmeni muun muassa, että graffitipaja toimii hyvänä toiminta-alustana yhteisölliseen nuorisotyötoimintaan. Haastateltavista nuorista jokainen koki pajatoiminnan innostavana. Heille muodostui pajan aikana hyvä ryhmä-henki ja he solmivat kaverisuhteita.
Haastatteluissa nousi esille teemoja, kuten osallisuus, voimaantuminen ja vaikuttaminen. Lisäksi kaksi nuorta kasvoivat pajan aikana kulttuurin toimijoista sen tuottajiksi. Tutkimuksessa saatiin selville, että sekä ammattilais-graffitimaalaajaa että nuoriso-ohjajaa pidettiin pajatoiminalle tärkeänä. Tutkimuksen lopussa nuoret pohtivat kehi-tysideoita graffitipajan jatkotoiminnalle.
Tutkimuksessa saatiin selville, että graffitipaja ansaitsee paikkansa kulttuurisen nuorisotyön työmuotona. Opin-näytetyön tuloksia voidaan hyödyntää tulevia graffitipajoja järjestäessä. Niitä voidaan käyttää myös muiden kult-tuuristen nuorisotyöpajojen suunnittelussa.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa käytettiin aineistonkeruumenetelmänä teemahaastatteluita. Haastatte-luissa ilmeni muun muassa, että graffitipaja toimii hyvänä toiminta-alustana yhteisölliseen nuorisotyötoimintaan. Haastateltavista nuorista jokainen koki pajatoiminnan innostavana. Heille muodostui pajan aikana hyvä ryhmä-henki ja he solmivat kaverisuhteita.
Haastatteluissa nousi esille teemoja, kuten osallisuus, voimaantuminen ja vaikuttaminen. Lisäksi kaksi nuorta kasvoivat pajan aikana kulttuurin toimijoista sen tuottajiksi. Tutkimuksessa saatiin selville, että sekä ammattilais-graffitimaalaajaa että nuoriso-ohjajaa pidettiin pajatoiminalle tärkeänä. Tutkimuksen lopussa nuoret pohtivat kehi-tysideoita graffitipajan jatkotoiminnalle.
Tutkimuksessa saatiin selville, että graffitipaja ansaitsee paikkansa kulttuurisen nuorisotyön työmuotona. Opin-näytetyön tuloksia voidaan hyödyntää tulevia graffitipajoja järjestäessä. Niitä voidaan käyttää myös muiden kult-tuuristen nuorisotyöpajojen suunnittelussa.