Toiminnan analyysin oppiminen - esimerkkitoimintana valokuvaus : Opetusmateriaali toimintaterapian tutkinto-ohjelmaan
Kaivosoja, Milja; Jakunaho, Jenni (2016)
Kaivosoja, Milja
Jakunaho, Jenni
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100614898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100614898
Tiivistelmä
Toiminnan analyysi on yksi toimintaterapeutin työtä ohjaavista ydinprosesseista. Toiminnan analyysi on se, joka erottaa toimintaterapian muista toimintaa käyttävistä aloista. Toiminta on luonnollinen osa jokaisen ihmisen arkea. Ihmisille on ominaista luontainen aktiivisuus ja siksi toiminta on aina ollut osa ihmisten elämää. Toimintaterapeutit uskovat, että ihminen voi vaikuttaa omaan terveyteensä ja hyvinvointiinsa silloin, kun hän pystyy taitavasti toimimaan vuorovaikutuksessa muiden ihmisten ja ympäristöjen kanssa. Tyydyttävä toiminnallinen suoriutuminen syntyy siitä, kun tekijän onnistuu vastata toiminnan asettamiin vaatimuksiin ympäristön ollessa myötävaikuttajana. Ongelmia ilmenee, kun jokin elementeistä ei ole tasapainossa muiden kanssa. Toimintaterapeutti voi vaikuttaa suoriutumiseen auttamalla tekijää muuttumaan, muuttamalla toiminnan sisältöä, vaatimuksia tai ympäristöä. Tehdäkseen tämän toimintaterapeutin täytyy analysoida toiminta saadakseen tietoa toiminnan vaatimuksista ja mahdollisuuksista soveltaa toimintaa sellaiseksi, että se mahdollistaisi toiminnasta suoriutumisen.
Projektimuotoisen opinnäytetyömme tulostavoitteena oli valmistaa Oulun ammattikorkeakoululle opetusmateriaaliksi PowerPoint –esitys toiminnan analyysistä ja sovelluksesta esimerkkitoimintana valokuvaaminen. Projektin välitön tavoite oli, että Oulun ammattikorkeakoulun toimintaterapian tutkinto-ohjelman opettajat käyttävät PowerPoint –esitystä opetusmateriaalina opettaessaan toiminnan analyysia ja sovellusta. Projektillamme oli myös kaksi kehitystavoitetta, selkeänä kehitystavoitteena oli, että Oulun ammattikorkeakoulun opettajat vakiinnuttavat opetusmateriaalin käytön tutkinto-ohjelmassa ja pidempiaikaisena tavoitteena oli, että opiskelijat hyötyvät opetusmateriaalista ja kokevat sen havainnollistavana sekä toiminnan analyysiä ja sovellusta konkretisoivana.
Tehdessämme opetusmateriaalia keräsimme ja käsittelimme tietoa toiminnan analyysistä ja sovelluksesta sekä valokuvaamisesta. Opetusmateriaalin laatukriteereitä olivat käytettävyys, informatiivisuus ja havainnollisuus, siksi etsimme myös tietoa opetusmateriaalin ja PowerPoint –esityksen tekemisestä. Projektimme tulostavoite toteutui, välittömän ja kehitystavoitteiden toteutumista emme voineet projektin aikana arvioida.
Projektimuotoisen opinnäytetyömme tulostavoitteena oli valmistaa Oulun ammattikorkeakoululle opetusmateriaaliksi PowerPoint –esitys toiminnan analyysistä ja sovelluksesta esimerkkitoimintana valokuvaaminen. Projektin välitön tavoite oli, että Oulun ammattikorkeakoulun toimintaterapian tutkinto-ohjelman opettajat käyttävät PowerPoint –esitystä opetusmateriaalina opettaessaan toiminnan analyysia ja sovellusta. Projektillamme oli myös kaksi kehitystavoitetta, selkeänä kehitystavoitteena oli, että Oulun ammattikorkeakoulun opettajat vakiinnuttavat opetusmateriaalin käytön tutkinto-ohjelmassa ja pidempiaikaisena tavoitteena oli, että opiskelijat hyötyvät opetusmateriaalista ja kokevat sen havainnollistavana sekä toiminnan analyysiä ja sovellusta konkretisoivana.
Tehdessämme opetusmateriaalia keräsimme ja käsittelimme tietoa toiminnan analyysistä ja sovelluksesta sekä valokuvaamisesta. Opetusmateriaalin laatukriteereitä olivat käytettävyys, informatiivisuus ja havainnollisuus, siksi etsimme myös tietoa opetusmateriaalin ja PowerPoint –esityksen tekemisestä. Projektimme tulostavoite toteutui, välittömän ja kehitystavoitteiden toteutumista emme voineet projektin aikana arvioida.