Itseilmoittautumisen kehittäminen potilaan palveluprosessissa
Koskinen, Karoliina (2016)
Koskinen, Karoliina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101015009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101015009
Tiivistelmä
Kehittämistyössä tarkasteltiin ilmoittautumisprosessin nykytilaa Iho- ja allergiasairaalassa. Kehittämistyö nivoutuu HUS:n strategiaan kehittää jatkuvasti asiakaslähtöisesti organisaation palvelutuotantoa. Kehittämistyön aihe on ajankohtainen terveydenhuollon jatkuvasti kehittyvien uusien teknologisten ratkaisuiden sovittamisessa nykyisiin käytäntöihin.
Tarkoituksena oli luoda laatutyöhön perustuva itseilmoittautumisen toimintamalli yhteistyössä Iho- ja allergiasairaalan henkilöstön kanssa. Potilaan ilmoittautumisprosessin virtaustehokkuudella ja laadulla on keskeinen merkitys koko potilaan palveluprosessille ja hoitosuhteelle. Kehittämistyön tavoitteena on kehittää Iho- ja allergiasairaalan potilaiden ilmoittautumisprosessin laatua.
Kehittämistyössä lähestyttiin kehitettävää kohdetta toimintatutkimuksella. Sen avulla oli mahdollisuus tutkia ja kehittää valittua ilmiötä käytännönläheisesti konkreettisessa työympäristössä. Teoriaosuudessa paneuduttiin kirjaamisen kriteereihin hoitotyössä, palveluprosessin luonteeseen sekä laatutyön ja Lean-menetelmän käyttöön palvelun kehittämistyössä. Ilmoittautumisprosessin nykytilan analyysi toteutettiin käyttäen JHS-152 suositusta sekä Service blueprint-mallinnusta. Kehittämistarpeita kartoitettiin haastattelemalla sihteereitä ja kehittämiskohteita analysoitiin kuiluanalyysin avulla. Osastonhoitajien kokouksessa kehittämistyön tulokset esiteltiin käytännön työelämän käytettäväksi.
Kehittämistyön tuloksena syntyi itseilmoittautumisen toimintamalli, joka on laatutyöhön perustuen asiakaslähtöinen ja virtaustehokas Lean-filosofian tapaan. Kehittämistyö on pohja ja suunnan näyttäjä itseilmoittautumisprosessin kehittämiselle jatkossa. Tavoitteena on, että mallia hyödynnetään itseilmoittautumisen käytännön kehittämistyössä.
Kehittämistyössä esiin nousi useita kehittämistarpeita itseilmoittautumisen prosessiin liittyen. Kehittämistyön tulosten perusteella voidaan todeta, että itseilmoittautuminen on terveydenhuollon uusi palvelumuoto, joka tarvitsee vielä laatutyöhön perustuvaa käytännön kehittämistä. Sen avulla voidaan varmistaa hoitotyön laadukkaan palvelukokonaisuuden syntymistä heti potilaan ensimmäisestä askeleesta alkaen hoitotyön ympäristössä.
Tarkoituksena oli luoda laatutyöhön perustuva itseilmoittautumisen toimintamalli yhteistyössä Iho- ja allergiasairaalan henkilöstön kanssa. Potilaan ilmoittautumisprosessin virtaustehokkuudella ja laadulla on keskeinen merkitys koko potilaan palveluprosessille ja hoitosuhteelle. Kehittämistyön tavoitteena on kehittää Iho- ja allergiasairaalan potilaiden ilmoittautumisprosessin laatua.
Kehittämistyössä lähestyttiin kehitettävää kohdetta toimintatutkimuksella. Sen avulla oli mahdollisuus tutkia ja kehittää valittua ilmiötä käytännönläheisesti konkreettisessa työympäristössä. Teoriaosuudessa paneuduttiin kirjaamisen kriteereihin hoitotyössä, palveluprosessin luonteeseen sekä laatutyön ja Lean-menetelmän käyttöön palvelun kehittämistyössä. Ilmoittautumisprosessin nykytilan analyysi toteutettiin käyttäen JHS-152 suositusta sekä Service blueprint-mallinnusta. Kehittämistarpeita kartoitettiin haastattelemalla sihteereitä ja kehittämiskohteita analysoitiin kuiluanalyysin avulla. Osastonhoitajien kokouksessa kehittämistyön tulokset esiteltiin käytännön työelämän käytettäväksi.
Kehittämistyön tuloksena syntyi itseilmoittautumisen toimintamalli, joka on laatutyöhön perustuen asiakaslähtöinen ja virtaustehokas Lean-filosofian tapaan. Kehittämistyö on pohja ja suunnan näyttäjä itseilmoittautumisprosessin kehittämiselle jatkossa. Tavoitteena on, että mallia hyödynnetään itseilmoittautumisen käytännön kehittämistyössä.
Kehittämistyössä esiin nousi useita kehittämistarpeita itseilmoittautumisen prosessiin liittyen. Kehittämistyön tulosten perusteella voidaan todeta, että itseilmoittautuminen on terveydenhuollon uusi palvelumuoto, joka tarvitsee vielä laatutyöhön perustuvaa käytännön kehittämistä. Sen avulla voidaan varmistaa hoitotyön laadukkaan palvelukokonaisuuden syntymistä heti potilaan ensimmäisestä askeleesta alkaen hoitotyön ympäristössä.