Movendos mCoach -palvelun käytettävyys, ja ravitsemusammattilaisten ja hyvinvointivalmentajien tarpeet
Elijoki, Sari (2016)
Elijoki, Sari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101415194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101415194
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää, minkälaisia erityistarpeita ravitsemusammattilaisilla ja ravitsemusta painottavilla hyvinvointivalmentajilla on mCoach-palvelulle. Toisena päätavoitteena oli tutkia mCoach-palvelun käytettävyyttä. Päätavoitteita tukevien kysymysten avulla selvitettiin, missä kaikkialla ravitsemusalan ammattilaiset ja hyvinvointivalmentajat toimivat ja miten he toimivat. Työn tarkoituksena oli tehdä kehitysehdotuksia mCoach-palvelulle niin, että käyttäjäkokemus paranee ja palvelua voidaan mahdollisesti laajentaa vastaamaan ravitsemusalan ammattilaisten tarpeita ja toimintaympäristöä.
Tutkimuksen lähestymistapa oli konstruktiivinen tutkimus, joka yhdistää käytännön tavoitteen teoreettiseen tietoon. Tutkimuksen toteuttamisessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, jossa tutkijan tavoitteena oli oppia tuntemaan käyttäjien tarpeet ja tehdä perusteltuja tulkintoja havaituista ilmiöistä. Käytetyt menetelmät olivat laadullinen teemahaastattelu ja benchmarking. Työn tietoperusta pohjautui käyttäjäkokemukseen, jonka lisäksi käsiteltiin etävalmennusta digitalisoituvan hyvinvointialan globaalina trendinä.
Tutkimus tuotti useita parannuksia mCoachin nykyrakenteeseen. Tutkimustulosten vaikuttavuutta vahvistaa se, että toimeksiantajaorganisaatio oli itse tahollaan löytänyt osittain samoja parannustavoitteita. Lisäksi tutkimus tuotti Movendokselle uutta tietoa ravitsemusammattilaisten toimipaikoista ja menetelmistä. mCoachin käytettävyydestä saatiin hyvää palautetta, ja 89 % haastatelluista koki mCoachin tehostaneen valmennustaan. Käytettävyydestä kysyttäessä esille nousivat erityisesti muokattavuus, yksinkertaisuus, raikas ulkonäkö ja selkeys. Palvelun muokattavuuden korostuminen vastauksissa tukee mCoachin kokonaisvaltaista ja konfiguroitavaa tarjoamaa. Yksinkertaisuus ja visuaalinen miellyttävyys puolestaan ovat merkittäviä elementtejä käyttökokemuksen arvioinnissa.
Johtopäätöksenä todettiin, että etävalmennus ja hyvinvointiteknologiat perinteisten hoitomuotojen rinnalla ovat vahvasti nouseva trendi, jota Movendos on osaltaan viemässä eteenpäin. Haasteena etävalmennuksessa on yleisimmin valmentajan ajankäyttö, etuna valmennuksen tehostuminen, valmentajan ja valmennettavan intervention kautta syntyvä valmennettavan motivoituminen, itseohjautuvuus ja pysyvä muutos. Julkishallinnolla todettiin olevan erityistarpeita potilastietojen suhteen, ja potilaiden valmius käyttää teknologioita saattaa olla osittain puutteellista huonon terveydentilan vuoksi. Palautteiden pohjalta etävalmennuksen nähtiin tuottavan enemmän lisäarvoa yhtenäisille ryhmille kuin yksilövalmennukseen. Valmennus tulee kuitenkin aina räätälöidä yksilötasolla.
Tutkimuksen lähestymistapa oli konstruktiivinen tutkimus, joka yhdistää käytännön tavoitteen teoreettiseen tietoon. Tutkimuksen toteuttamisessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, jossa tutkijan tavoitteena oli oppia tuntemaan käyttäjien tarpeet ja tehdä perusteltuja tulkintoja havaituista ilmiöistä. Käytetyt menetelmät olivat laadullinen teemahaastattelu ja benchmarking. Työn tietoperusta pohjautui käyttäjäkokemukseen, jonka lisäksi käsiteltiin etävalmennusta digitalisoituvan hyvinvointialan globaalina trendinä.
Tutkimus tuotti useita parannuksia mCoachin nykyrakenteeseen. Tutkimustulosten vaikuttavuutta vahvistaa se, että toimeksiantajaorganisaatio oli itse tahollaan löytänyt osittain samoja parannustavoitteita. Lisäksi tutkimus tuotti Movendokselle uutta tietoa ravitsemusammattilaisten toimipaikoista ja menetelmistä. mCoachin käytettävyydestä saatiin hyvää palautetta, ja 89 % haastatelluista koki mCoachin tehostaneen valmennustaan. Käytettävyydestä kysyttäessä esille nousivat erityisesti muokattavuus, yksinkertaisuus, raikas ulkonäkö ja selkeys. Palvelun muokattavuuden korostuminen vastauksissa tukee mCoachin kokonaisvaltaista ja konfiguroitavaa tarjoamaa. Yksinkertaisuus ja visuaalinen miellyttävyys puolestaan ovat merkittäviä elementtejä käyttökokemuksen arvioinnissa.
Johtopäätöksenä todettiin, että etävalmennus ja hyvinvointiteknologiat perinteisten hoitomuotojen rinnalla ovat vahvasti nouseva trendi, jota Movendos on osaltaan viemässä eteenpäin. Haasteena etävalmennuksessa on yleisimmin valmentajan ajankäyttö, etuna valmennuksen tehostuminen, valmentajan ja valmennettavan intervention kautta syntyvä valmennettavan motivoituminen, itseohjautuvuus ja pysyvä muutos. Julkishallinnolla todettiin olevan erityistarpeita potilastietojen suhteen, ja potilaiden valmius käyttää teknologioita saattaa olla osittain puutteellista huonon terveydentilan vuoksi. Palautteiden pohjalta etävalmennuksen nähtiin tuottavan enemmän lisäarvoa yhtenäisille ryhmille kuin yksilövalmennukseen. Valmennus tulee kuitenkin aina räätälöidä yksilötasolla.