International Market Selection and Prospects for Future Internationalization: Case Harju Solutions Oy
Leino, Tuulia (2016)
Leino, Tuulia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092614554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092614554
Tiivistelmä
Tämä tutkimus esittelee kansainvälisen markkinavalinnan ja tulevaisuuden kansainvälistymismahdollisuuksien opinnäytetyön mikroyrityksille, sekä pienille ja keskisuurille yrityksille (PK), jonka tarkoituksena on auttaa Harju Solutions Oy:tä sekä muita pieniä yrityksiä yrityksen laajentamisessa. Tutkimus keskittyy kansainväliseen markkinavalintaan, joka sisältää markkinaseulonnan, markkina-analyysin ja toteutettavissa olevien markkinoiden valinnan case -yritykselle. Kansainvälisen markkinavalinnan lisäksi opinnäytetyössä mainitaan ilmaston lämpenemisestä ja saasteiden lisääntymisestä johtuvia muutoksia ilmastoinnin käytössä.
Case -yritys Harju Solutions Oy on suomalainen mikroyritys, jolla on mahdollisuus laajentaa toimintaansa kansainvälisille markkinoille. Vaikka yrityksellä ei ole aikomusta laajentaa toimintaansa ulkomaille lähiaikoina, niin tämä tutkimus luo pohjan pitkän aikavälin suunnitelmalle toiminnan laajentamiseen tulevaisuudessa. Lämpö, vesi, ja ilmanvaihto (LVI) toimiala lisää markkinavalintaprosessin haastavuutta, mutta lisää myös arvoa tutkimuksen aiheelle. Tutkimuksen kirjoittaja on suorittanut kolmen kuukauden työharjoittelun case -yrityksessä, josta on kertynyt jonkin verran kokemusta ja tietoa toimialasta. Työharjoittelun aikana työnkuvaan kuului markkinointisuunnittelua, tutkimusta sekä yrityksen prosessien parantamista, joista sai jonkin verran tietoa yrityksen sisäisestä toiminnasta.
Tutkimuksessa toteutetaan Svend Hollensenin kansainvälistä markkinaseulontamallia case -yrityksen avulla. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena esittelemällä ensiksi markkinaseulonnan, valinnan ja analyysin teorian, jonka jälkeen teoria tutkittiin case -yrityksen avulla. Tutkimuksen tuloksena valittiin potentiaalinen markkina ja analysoitiin sen mahdollisuuksia mahdollisena tulevana markkinana. Tutkimuksen lopussa esitellään markkinaseulonnan kautta valittu maa sekä myös maa-analyysin tulokset. Kohdemarkkinaksi markkinaseulonnassa valiutui Malesia, jonka kasvava talous ja lisääntyvä kysyntä LVI-palveluille tekivät maasta potentiaalisimman kohdemarkkinan case -yrityksen tarpeisiin. Lisäksi, tutkija on antanut suosituksia loppupohdinnoissa case -yrityksen mietittäväksi. Tutkimuksen lopputuloksena on yritysten käyttöön soveltuva tietopaketti, joka ohjaa markkinaseulonnan ja valinnan sekä markkina-analyysin toimeenpanossa.
Case -yritys Harju Solutions Oy on suomalainen mikroyritys, jolla on mahdollisuus laajentaa toimintaansa kansainvälisille markkinoille. Vaikka yrityksellä ei ole aikomusta laajentaa toimintaansa ulkomaille lähiaikoina, niin tämä tutkimus luo pohjan pitkän aikavälin suunnitelmalle toiminnan laajentamiseen tulevaisuudessa. Lämpö, vesi, ja ilmanvaihto (LVI) toimiala lisää markkinavalintaprosessin haastavuutta, mutta lisää myös arvoa tutkimuksen aiheelle. Tutkimuksen kirjoittaja on suorittanut kolmen kuukauden työharjoittelun case -yrityksessä, josta on kertynyt jonkin verran kokemusta ja tietoa toimialasta. Työharjoittelun aikana työnkuvaan kuului markkinointisuunnittelua, tutkimusta sekä yrityksen prosessien parantamista, joista sai jonkin verran tietoa yrityksen sisäisestä toiminnasta.
Tutkimuksessa toteutetaan Svend Hollensenin kansainvälistä markkinaseulontamallia case -yrityksen avulla. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena esittelemällä ensiksi markkinaseulonnan, valinnan ja analyysin teorian, jonka jälkeen teoria tutkittiin case -yrityksen avulla. Tutkimuksen tuloksena valittiin potentiaalinen markkina ja analysoitiin sen mahdollisuuksia mahdollisena tulevana markkinana. Tutkimuksen lopussa esitellään markkinaseulonnan kautta valittu maa sekä myös maa-analyysin tulokset. Kohdemarkkinaksi markkinaseulonnassa valiutui Malesia, jonka kasvava talous ja lisääntyvä kysyntä LVI-palveluille tekivät maasta potentiaalisimman kohdemarkkinan case -yrityksen tarpeisiin. Lisäksi, tutkija on antanut suosituksia loppupohdinnoissa case -yrityksen mietittäväksi. Tutkimuksen lopputuloksena on yritysten käyttöön soveltuva tietopaketti, joka ohjaa markkinaseulonnan ja valinnan sekä markkina-analyysin toimeenpanossa.