Me kerromme -kirja : Lapsen osallisuus kuvataiteellisessa toiminnassa
Nopanen, Suvi (2016)
Nopanen, Suvi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102115314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102115314
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee lapsen osallisuutta kuvataiteellisessa toiminnassa var-haiskasvatuksen kentällä. Työn tavoitteena oli osallistaa lasta visuaalisen ilmaisun kautta kuvataiteellisessa tuokiossa. Tuokiot järjestettiin kahdessa kasvatusta tukevas-sa yksikössä. Kuvataiteellisen painoarvon lisäksi tuokioissa korostettiin vuorovaiku-tusta keskustelemalla lasten kanssa heidän töistään ja antamalla heille mahdollisuus kertoa tarkemmin tarinoista niiden takana.
Tuokioihin lisättiin maantieteellisiä rajoja rikkova elementti järjestämällä sama tuokio niin suomalaisen kuin tansanialaisenkin varhaiskasvatuksen piirissä. Tämän tarkoi-tus oli havainnollistaa osallisuuden ja kuvataiteen universaalia kieltä.
Kuvataiteellisen toiminnan materiaaleista koostettiin lapsikeskeisellä otteella syntynyt kuvista ja tekstistä koostuva kirja, jonka tarkoitus oli huipentaa lasten oma osallisuus arvostamalla heidän piirroksiaan ja kertomuksiaan ikuistamalla ne yksiin kansiin. Konkreettinen teos oli osoitus siitä, että lasten kuunteleminen ja heidän kuvataiteelli-set ponnistuksensa eivät jää vain tuokion raameihin.
Tuokioiden teemoina olivat rakkaus, ilo, onni ja unelma. Opinnäytetyön lopullinen tuo-tos koostuu 23 lapsen töistä ja heidän näkemyksistään näistä käsitteistä.
Osallistavuuteen perustuva toiminta on tärkeä osa kasvatustyötä. Vaikka tuokio voi olla haastavampi pitää kuin täysin ohjattu, perinteisempi kuvataiteellinen tuokio, on se hyvä tapa antaa tilaa lapsen omille näkemyksille. Vapaampi tuokio tarjoaa myös mah-dollisuuden monille kehityksellisesti tärkeille toiminnoille.
Tuokioihin lisättiin maantieteellisiä rajoja rikkova elementti järjestämällä sama tuokio niin suomalaisen kuin tansanialaisenkin varhaiskasvatuksen piirissä. Tämän tarkoi-tus oli havainnollistaa osallisuuden ja kuvataiteen universaalia kieltä.
Kuvataiteellisen toiminnan materiaaleista koostettiin lapsikeskeisellä otteella syntynyt kuvista ja tekstistä koostuva kirja, jonka tarkoitus oli huipentaa lasten oma osallisuus arvostamalla heidän piirroksiaan ja kertomuksiaan ikuistamalla ne yksiin kansiin. Konkreettinen teos oli osoitus siitä, että lasten kuunteleminen ja heidän kuvataiteelli-set ponnistuksensa eivät jää vain tuokion raameihin.
Tuokioiden teemoina olivat rakkaus, ilo, onni ja unelma. Opinnäytetyön lopullinen tuo-tos koostuu 23 lapsen töistä ja heidän näkemyksistään näistä käsitteistä.
Osallistavuuteen perustuva toiminta on tärkeä osa kasvatustyötä. Vaikka tuokio voi olla haastavampi pitää kuin täysin ohjattu, perinteisempi kuvataiteellinen tuokio, on se hyvä tapa antaa tilaa lapsen omille näkemyksille. Vapaampi tuokio tarjoaa myös mah-dollisuuden monille kehityksellisesti tärkeille toiminnoille.