PK-yrityksen digitaalisen markkinoinnin kehittäminen : Ultratec Oy
Laaksonen, Tommi (2016)
Laaksonen, Tommi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101615216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101615216
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Ultratec Oy. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää yrityksen digitaalista markkinointia ja kasvattaa verkkokaupan myyntiä. Lisäksi tavoitteena oli luoda laadukkaat käytänteet digitaalisen markkinoinnin kehittämiselle jatkossa.
Opinnäytetyö toteutettiin heinä-syyskuussa 2016. Opinnäytetyö aloitettiin selvittämällä, mitä digitaalisella markkinoinnilla tarkoitetaan ja samalla luomalla tietoperusta, johon markkinoinnin kehittäminen perustui. Opinnäytetyössä toteutettiin monikanavaista sisältömarkkinointia ja sosiaalisen median mainostusta. Hakukoneoptimointi verkkosivustolle toteutettiin suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja saksaksi. Toimenpiteiden tuloksia toteutuksen aikana arvioitiin ja kehitettiin hankitun lisätiedon perusteella.
Työn tuloksena sivuston istuntojen määrä kuusinkertaistui ja ulkomailta tulleiden istuntojen määrä kasvoi kolmikymmenkertaiseksi. Hakukoneoptimoinnissa suomeksi saavutettiin sijoitukset etusivulla päähakusanoilla, minkä johdosta orgaanisten hakutulosten määrä seitsenkertaistui. Verkkokaupan myynti ei kasvanut vertailuajanjaksolla.
Työn tuloksena yrityksen valmiuden digitaalisen markkinoinnin kehittämiselle parantuivat. Yritys on myös arvioinut tehdyn työn tuloksien näkyvän myynnissä syksyn aikana.
Työ osoittaa, että digitaalisella markkinoinnilla voidaan tavoittaa tarkasti kohdennettu laaja yleisö kustannustehokkaasti ja saada kuluttajissa aikaan haluttua toimintaa.
Opinnäytetyö toteutettiin heinä-syyskuussa 2016. Opinnäytetyö aloitettiin selvittämällä, mitä digitaalisella markkinoinnilla tarkoitetaan ja samalla luomalla tietoperusta, johon markkinoinnin kehittäminen perustui. Opinnäytetyössä toteutettiin monikanavaista sisältömarkkinointia ja sosiaalisen median mainostusta. Hakukoneoptimointi verkkosivustolle toteutettiin suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja saksaksi. Toimenpiteiden tuloksia toteutuksen aikana arvioitiin ja kehitettiin hankitun lisätiedon perusteella.
Työn tuloksena sivuston istuntojen määrä kuusinkertaistui ja ulkomailta tulleiden istuntojen määrä kasvoi kolmikymmenkertaiseksi. Hakukoneoptimoinnissa suomeksi saavutettiin sijoitukset etusivulla päähakusanoilla, minkä johdosta orgaanisten hakutulosten määrä seitsenkertaistui. Verkkokaupan myynti ei kasvanut vertailuajanjaksolla.
Työn tuloksena yrityksen valmiuden digitaalisen markkinoinnin kehittämiselle parantuivat. Yritys on myös arvioinut tehdyn työn tuloksien näkyvän myynnissä syksyn aikana.
Työ osoittaa, että digitaalisella markkinoinnilla voidaan tavoittaa tarkasti kohdennettu laaja yleisö kustannustehokkaasti ja saada kuluttajissa aikaan haluttua toimintaa.