Perheen kanssa tehtävän yhteistyön kehittäminen Sippolan koulukodissa
Valo, Karita (2016)
Valo, Karita
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102715479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102715479
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuvaa Sippolan koulukodissa perheen kanssa tehtävän yhteistyön kehittämistä vuosien 2013 - 2015 välillä. Opinnäytetyö kuvailee koulukodin perhetyöntekijän
ohjaamaa kehittämistyötä, johon osallistui kehittäjän lisäksi koulukodin henkilöstöä. Kehittämistyön tavoitteena oli lisätä perheen kanssa tehtävän yhteistyön näkyvyyttä perheille ja yhteistyökumppaneille sekä lisätä ja yhdenmukaistaa perheen kanssa tehtävän yhteistyön käytäntöjä ja malleja koulukodin eri osastojen välillä.
Koulukoti on valtion omistama vaativan lastensuojelun yksikkö. Sinne sijoitetut lapset ja nuoret asuvat usein kaukana perheistään. Perheen kanssa tehtävää yhteistyötä hankaloittavat lastensuojeluperheiden omat asenteet ja kokemukset viranomaisia kohtaan sekä perheiden omat haasteet. Sijoitetun lasten perheet nähdään osana lapsen tärkeää
lähipiiriä. Sippolan koulukodissa perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä ohjaa lastensuojelulaki ja voimavarakeskeinen ajattelu. Henkilöstön kanssa tehtävä kehittämistyö
hyödynsi henkilökunnan kokemusta perheiden kanssa tehdystä yhteistyöstä sekä edisti toimivien mallien käyttöönottoa koko koulukodin käyttöön.
Kehittämistyön avulla käynnistettiin uusi toimintamuoto, vanhempainryhmä sekä palautettiin jo aiemmin toiminut perhepäivä. Kehittämistyö tuotti kuukausiraportin yhdenmukaistamisen koulukodin eri osastojen käyttöön, perhetyön toimintasuunnitelman pohjan, sekä prosessien kehittämistä perheen kanssa tehtävän yhteistyön tueksi ja yhdenmukaistamiseksi. Perheen kanssa tehtävän yhteistyön näkyvyyttä vanhemmille ja yhteistyökumppaneille
lisättiin tiedottamista tehostamalla.
ohjaamaa kehittämistyötä, johon osallistui kehittäjän lisäksi koulukodin henkilöstöä. Kehittämistyön tavoitteena oli lisätä perheen kanssa tehtävän yhteistyön näkyvyyttä perheille ja yhteistyökumppaneille sekä lisätä ja yhdenmukaistaa perheen kanssa tehtävän yhteistyön käytäntöjä ja malleja koulukodin eri osastojen välillä.
Koulukoti on valtion omistama vaativan lastensuojelun yksikkö. Sinne sijoitetut lapset ja nuoret asuvat usein kaukana perheistään. Perheen kanssa tehtävää yhteistyötä hankaloittavat lastensuojeluperheiden omat asenteet ja kokemukset viranomaisia kohtaan sekä perheiden omat haasteet. Sijoitetun lasten perheet nähdään osana lapsen tärkeää
lähipiiriä. Sippolan koulukodissa perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä ohjaa lastensuojelulaki ja voimavarakeskeinen ajattelu. Henkilöstön kanssa tehtävä kehittämistyö
hyödynsi henkilökunnan kokemusta perheiden kanssa tehdystä yhteistyöstä sekä edisti toimivien mallien käyttöönottoa koko koulukodin käyttöön.
Kehittämistyön avulla käynnistettiin uusi toimintamuoto, vanhempainryhmä sekä palautettiin jo aiemmin toiminut perhepäivä. Kehittämistyö tuotti kuukausiraportin yhdenmukaistamisen koulukodin eri osastojen käyttöön, perhetyön toimintasuunnitelman pohjan, sekä prosessien kehittämistä perheen kanssa tehtävän yhteistyön tueksi ja yhdenmukaistamiseksi. Perheen kanssa tehtävän yhteistyön näkyvyyttä vanhemmille ja yhteistyökumppaneille
lisättiin tiedottamista tehostamalla.