TAITAVAT TYÖSSÄÄN : Perheohjaajien ammatillisen osaamisen kartoitus ja kehittäminen
Myllylahti, Riitta (2016)
Myllylahti, Riitta
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102915522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102915522
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa lastensuojelun tehostettua perhetyötä tekevien perheohjaajien ammatillisen osaamisen kehittämistarvetta, vastata kehittämistarpeeseen koulutuksella sekä selvittää, miten kehittämisessä jatketaan eteenpäin. Lisäksi opinnäytetyön tehtävänä oli tehdä näkyväksi perheohjaajien ammatillista ja henkilökohtaista osaamista.
Kehittämistyön toiminnallinen osuus toteutettiin kevään 2016 aikana. Toimijoina olivat Kouvolan kaupungin lastensuojelun tehostettua perhetyötä tekevät perheohjaajat. Ammatillisen osaamisen kehittämistarpeen kartoittaminen toteutettiin työpajatyöskentelyllä, joka sisälsi ryhmähaastattelun. Osaamisen kehittämiseen vastattiin yksityisen lastensuojelun avopalveluja tarjoavan yrityksen koulutuksella. Ammatillisen ja henkilökohtaisen osaamisen kartoittaminen toteutettiin osaamiskartalla, jota käytetään myöhemmin osana rekrytointia ja koulutussuunnitelman laatimista.
Lastensuojelun avohuollon tukitoimena perhetyö on vaativaa moniammatillista työtä, jossa yhdistyy monen erityisalan osaaminen ja tieto. Perheohjaajilta vaaditaan niin lähestymistapojen kuin monenlaisten menetelmien osaamista. Ammatillisen osaamisen kehittämisen haasteita ovat vuorovaikutus- ja menetelmäosaamisen lisäksi metataidot, jotka ovat merkittävä osa perhetyötä.
Kouvolan kaupungin strategiassa painotetaan osaavan ja hyvinvoivan henkilöstön osaamisen kehittämistä, jotta kaupungin strategian tavoitteet saavutetaan. Kehittämistyön tuloksista näkyi, että perheohjaajat käyvät paljon koulutuksia, mutta niistä saatu oppi jää yksittäisten koulutukseen osallistujien hyödyksi. Kehittämistyössä toteutettua työpajatoimintaa pidettiin hyvänä keinona jakaa koulutuksista saatu tieto myös niille, jotka eivät ole kyseiseen koulutukseen osallistuneet. Sen koettiin lisäävän yhteistä ymmärrystä koulutuksen tuottamasta uudesta osaamisesta. Tuloksista selvisi, että perheohjaajilla on monipuolisesti taitoja ja kykyjä, joita voi hyödyntää perhetyössä. Kehittämistyön tuloksen mukaan perheohjaajat ovat myös valmiita jakamaan osaamistaan työyhteisössä.
Kehittämistyön toiminnallinen osuus toteutettiin kevään 2016 aikana. Toimijoina olivat Kouvolan kaupungin lastensuojelun tehostettua perhetyötä tekevät perheohjaajat. Ammatillisen osaamisen kehittämistarpeen kartoittaminen toteutettiin työpajatyöskentelyllä, joka sisälsi ryhmähaastattelun. Osaamisen kehittämiseen vastattiin yksityisen lastensuojelun avopalveluja tarjoavan yrityksen koulutuksella. Ammatillisen ja henkilökohtaisen osaamisen kartoittaminen toteutettiin osaamiskartalla, jota käytetään myöhemmin osana rekrytointia ja koulutussuunnitelman laatimista.
Lastensuojelun avohuollon tukitoimena perhetyö on vaativaa moniammatillista työtä, jossa yhdistyy monen erityisalan osaaminen ja tieto. Perheohjaajilta vaaditaan niin lähestymistapojen kuin monenlaisten menetelmien osaamista. Ammatillisen osaamisen kehittämisen haasteita ovat vuorovaikutus- ja menetelmäosaamisen lisäksi metataidot, jotka ovat merkittävä osa perhetyötä.
Kouvolan kaupungin strategiassa painotetaan osaavan ja hyvinvoivan henkilöstön osaamisen kehittämistä, jotta kaupungin strategian tavoitteet saavutetaan. Kehittämistyön tuloksista näkyi, että perheohjaajat käyvät paljon koulutuksia, mutta niistä saatu oppi jää yksittäisten koulutukseen osallistujien hyödyksi. Kehittämistyössä toteutettua työpajatoimintaa pidettiin hyvänä keinona jakaa koulutuksista saatu tieto myös niille, jotka eivät ole kyseiseen koulutukseen osallistuneet. Sen koettiin lisäävän yhteistä ymmärrystä koulutuksen tuottamasta uudesta osaamisesta. Tuloksista selvisi, että perheohjaajilla on monipuolisesti taitoja ja kykyjä, joita voi hyödyntää perhetyössä. Kehittämistyön tuloksen mukaan perheohjaajat ovat myös valmiita jakamaan osaamistaan työyhteisössä.