Palveluvalikoiman laadinta aloittavalle yritykselle
Mättö, Eija-Maarit (2016)
Mättö, Eija-Maarit
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110615770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110615770
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella palveluvalikoima omalle aloittavalle kotipalveluyritykselle. Tarkoituksena oli selvittää toimialaa ja toimintaympäristöä, niiden nykytilaa sekä raottaa hieman myös toimialan tulevaisuuden näkymiä. Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia palveluita ihmiset kotiinsa kaipaavat, ja onko ihmisillä kiinnostusta ravitsemis- ja ravitsemuspalveluita kohtaan.
Viitekehyksen tiedot kerättiin tutkimalla yrittäjyyteen, tuotteistamiseen, palveluproses-seihin ja kotipalveluihin liittyvää kirjallisuutta. Lisäksi lehtiartikkeleita, verkkoaineistoa ja aikaisemmin tehtyjä opinnäytetöitä tutkittiin. Nykyisiä kotityöpalveluita tarkasteltiin eri lähteiden avulla. Ikääntyvien ihmisten määrä kasvaa kaiken aikaa ja yli 65-vuotiaiden osuuden väestöstä arvioidaan olevan 27 prosenttia vuoteen 2040 mennessä. Ikäihmiset ovat väistämättä yksi kotipalveluyrityksen asiakasryhmä ja heidän tilannettaan on myös tuotu teoriaosuudessa esille.
Tutkimustuloksista selvisi, että eniten kysyntää kotipalvelutöistä on siivouksella. Seuraavaksi eniten kysyntää oli lastenhoitopalveluille ja pihatöille. Ravitsemis- ja ravitsemusasiat myös kiinnostavat ihmisiä. Siihen liittyviä palveluita ei tämän tutkimuksen mukaan kuitenkaan olla suoralta kädeltä hankkimassa. Tämä ei kuitenkaan poissulje mahdollisuutta kyseisten palveluiden tarjoamiseen, sillä osa vastaajista selkeästi ilmaisi kiinnostustaan ja tarvetta niitä kohtaan.
Tutkimuksen tuloksena syntyi yrityksen käyttöön palveluvalikoima, jota uusi yritys voi käyttää ja edelleen kehittää. Tuotteistettuja palveluita on helpompi monistaa ja myydä. Myös asiakkaan on helpompi vertailla ja ostaa niitä. Ymmärtämällä ja suunnittelemalla palveluprosessikuvauksen yrittäjä, asiakas ja yhteyshenkilöt saavat selkeämmän kuvan yrityksen tarjoamasta palvelusta. Asiakkaiden kuuntelemisen ja palveluiden kehittämi-sen tulee olla osa yrityksen jatkuvaa toimintaa.
Viitekehyksen tiedot kerättiin tutkimalla yrittäjyyteen, tuotteistamiseen, palveluproses-seihin ja kotipalveluihin liittyvää kirjallisuutta. Lisäksi lehtiartikkeleita, verkkoaineistoa ja aikaisemmin tehtyjä opinnäytetöitä tutkittiin. Nykyisiä kotityöpalveluita tarkasteltiin eri lähteiden avulla. Ikääntyvien ihmisten määrä kasvaa kaiken aikaa ja yli 65-vuotiaiden osuuden väestöstä arvioidaan olevan 27 prosenttia vuoteen 2040 mennessä. Ikäihmiset ovat väistämättä yksi kotipalveluyrityksen asiakasryhmä ja heidän tilannettaan on myös tuotu teoriaosuudessa esille.
Tutkimustuloksista selvisi, että eniten kysyntää kotipalvelutöistä on siivouksella. Seuraavaksi eniten kysyntää oli lastenhoitopalveluille ja pihatöille. Ravitsemis- ja ravitsemusasiat myös kiinnostavat ihmisiä. Siihen liittyviä palveluita ei tämän tutkimuksen mukaan kuitenkaan olla suoralta kädeltä hankkimassa. Tämä ei kuitenkaan poissulje mahdollisuutta kyseisten palveluiden tarjoamiseen, sillä osa vastaajista selkeästi ilmaisi kiinnostustaan ja tarvetta niitä kohtaan.
Tutkimuksen tuloksena syntyi yrityksen käyttöön palveluvalikoima, jota uusi yritys voi käyttää ja edelleen kehittää. Tuotteistettuja palveluita on helpompi monistaa ja myydä. Myös asiakkaan on helpompi vertailla ja ostaa niitä. Ymmärtämällä ja suunnittelemalla palveluprosessikuvauksen yrittäjä, asiakas ja yhteyshenkilöt saavat selkeämmän kuvan yrityksen tarjoamasta palvelusta. Asiakkaiden kuuntelemisen ja palveluiden kehittämi-sen tulee olla osa yrityksen jatkuvaa toimintaa.