Verkkokurssin markkinointi : Hyvinvointi- ja terveysmarkkinaa koskevan datan kerääminen Facebook-mainoksien avulla.
Halsas, Aleksi (2016)
Halsas, Aleksi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110715805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110715805
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä konkreettista tietoa hyvinvointi- ja terveysmarkkinasta tuke- maan verkkokurssien kasaamista ja myyntiä sekä rakentaa tarvittavat pohjat tuon tiedon hankkimi- seen. Tutkimus toteutettiin rakentamalla ensin tarvittava tekniikka tiedon keräämiseen, minkä jäl- keen aloitettiin tiedon kerääminen Facebook-mainonnan avulla. Facebook-mainoksista ohjattiin liikennettä nettisivujemme laskeutumissivulle, jossa tarjosimme ilmaista tuotetta asiakkaan sähkö- postiosoitetta vastaan. Sähköpostilistalle liittyneille henkilöille myytiin halpaa maksullista tuotetta sähköpostien kautta. Koko prosessista kerättiin dataa koko ajan.
Facebook-mainoksien avulla liidien hankinta, eli sähköpostin saaminen, asiastamme kiinnostuneelta asiakkaalta maksoi keskiarvoltaan 0,43 euroa ja noin kolme prosenttia sähköpostilistalle liittyneistä osti ensimmäisen maksullisen verkkokurssimme välittömästi, eli uuden maksavan asiakkaan hank- kiminen yhdeksän euron hintaiselle verkkokurssille maksoi siis 14,3 euroa.
Markkinointi ei siis näiden tuloksien perusteella ole vielä kannattavaa, mutta liidien keräämisen halvan hinnan voi kuitenkin tulkita niin, että markkinoilla on kiinnostusta palveluitamme kohtaan. Maksullinen verkkokurssimme ja sen myyntitekstit eivät kuitenkaan selvästikään vastanneet asiak- kaiden odotuksia, mikä johti heikkoihin konversiohin liideistä maksaviin asiakkaisiin. Tutkimuksen aikana kerätty sähköpostilista mahdollistaa kuitenkin verkkokurssien jatkokehittämisen asiakkaiden tarpeiden pohjalta soveltaen Ryan Levesquen Ask Methodia (Levesque, 2015).
Johtopäätökseksi voi siis vetää, että saamamme tulokset ovat lupaavia ja osoittavat markkinoilla olevan kiinnostusta palveluitamme kohtaan, mutta maksullista sisältöä ja sen myyntiä on vielä kehi- tettävä, jotta toiminnasta saadaan kannattavaa.
Facebook-mainoksien avulla liidien hankinta, eli sähköpostin saaminen, asiastamme kiinnostuneelta asiakkaalta maksoi keskiarvoltaan 0,43 euroa ja noin kolme prosenttia sähköpostilistalle liittyneistä osti ensimmäisen maksullisen verkkokurssimme välittömästi, eli uuden maksavan asiakkaan hank- kiminen yhdeksän euron hintaiselle verkkokurssille maksoi siis 14,3 euroa.
Markkinointi ei siis näiden tuloksien perusteella ole vielä kannattavaa, mutta liidien keräämisen halvan hinnan voi kuitenkin tulkita niin, että markkinoilla on kiinnostusta palveluitamme kohtaan. Maksullinen verkkokurssimme ja sen myyntitekstit eivät kuitenkaan selvästikään vastanneet asiak- kaiden odotuksia, mikä johti heikkoihin konversiohin liideistä maksaviin asiakkaisiin. Tutkimuksen aikana kerätty sähköpostilista mahdollistaa kuitenkin verkkokurssien jatkokehittämisen asiakkaiden tarpeiden pohjalta soveltaen Ryan Levesquen Ask Methodia (Levesque, 2015).
Johtopäätökseksi voi siis vetää, että saamamme tulokset ovat lupaavia ja osoittavat markkinoilla olevan kiinnostusta palveluitamme kohtaan, mutta maksullista sisältöä ja sen myyntiä on vielä kehi- tettävä, jotta toiminnasta saadaan kannattavaa.