Työterveyshuolto työhyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä asiakasyrityksen työntekijöiden näkökulmasta
Jokinen, Kati (2016)
Jokinen, Kati
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815882
Tiivistelmä
Kehittämistehtäväni käsittelee työterveyshuollon asiakasyrityksen työntekijöiden mielipiteitä työterveyshuollon toiminnasta ja sen onnistumisesta terveyden edistämisessä sekä työhyvinvoinnissa. Työn alkuperäinen idea on tullut asiakasyrityksen aloitteesta. Heidän toiveenaan oli saada esiin työntekijöiden kokemukset työterveyshuollon vaikuttavuudesta. Kyselytutkimus tehtiin yrityksen seitsemään toimipisteeseen ja tulokset olivat vaikuttavia. Kaiken kaikkiaan työterveyshuollon toimintaan oltiin tyytyväisiä, mutta kehittämiskohteitakin löytyi. Kehittämiskohteiksi kyselyn perusteella nousivat työhyvinvoinnin sekä terveyden edistämisen kehittäminen. Terveyden edistämisen kohdalla olen keskittynyt lähinnä terveystarkastukseen ja sen kehittämiseen. Työhyvinvointi osiossa keskityn työterveyshuollon ja yrityksen rooleihin ja työnjakoon.
Työssä ei käsitellä koko kyselyn tuloksia, se ei ole tarpeellista. Sen sijaan yhteenveto kyselystä toimipisteittäin on käsitelty asiakasyrityksen ja työterveyshuollon kesken, ja se on heidän käytössään tarpeen mukaan. Tarkoituksenani on käsitellä kyselyssä esiin nousseita kehittämiskohteita ja miettiä niihin ratkaisuja tai jatkokehitysideoita työnantajalleni. Raportin olen tehnyt nimeämättä työterveyshuoltoa ja asiakasyritystä, jotta luottamuksellisuus näiden kahden yrityksen välillä säilyy hyvänä.
Raportissa käsittelen omissa teoriakappaleissa työhyvinvointia sekä terveyden edistämistä. Teoria osuuden jälkeen kerron tutkimuksen toteutuksesta ja tuloksista. Pohdinnassa mietin kehittämistoimenpiteitä kyselytutkimuksesta esiin tulleista mielipiteistä ja tuloksista, peilaten niitä muiden tutkimustulosten tuloksiin.
Työssä ei käsitellä koko kyselyn tuloksia, se ei ole tarpeellista. Sen sijaan yhteenveto kyselystä toimipisteittäin on käsitelty asiakasyrityksen ja työterveyshuollon kesken, ja se on heidän käytössään tarpeen mukaan. Tarkoituksenani on käsitellä kyselyssä esiin nousseita kehittämiskohteita ja miettiä niihin ratkaisuja tai jatkokehitysideoita työnantajalleni. Raportin olen tehnyt nimeämättä työterveyshuoltoa ja asiakasyritystä, jotta luottamuksellisuus näiden kahden yrityksen välillä säilyy hyvänä.
Raportissa käsittelen omissa teoriakappaleissa työhyvinvointia sekä terveyden edistämistä. Teoria osuuden jälkeen kerron tutkimuksen toteutuksesta ja tuloksista. Pohdinnassa mietin kehittämistoimenpiteitä kyselytutkimuksesta esiin tulleista mielipiteistä ja tuloksista, peilaten niitä muiden tutkimustulosten tuloksiin.