Karppilan Charolais - lisäarvoa asiakkaille : Asiakkaille kokemuksia ja lähiruokaa
Karppila, Iina (2016)
Karppila, Iina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111116042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111116042
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden toiveita ja ajatuksia nykyisiä Karppilan Charoilais -tilan tuotteita ja palveluita ajatellen. Tavoitteena oli selvittää kohtaavatko tuotteet ja asiakkaiden odotukset, sekä vaikuttaako esimerkiksi eri asuinmuoto tai paikkakunta ostokäyttäytymiseen. Näillä tiedoilla pystyttiin selvittämään, missä asioissa on parantamisen varaa, ja vastaavatko tuotteet asiakasryhmän tarpeita. Samalla selvitettiin asiakkaiden näkemyksiä kotisivujen toimivuudesta ja Facebookin kautta saatavaan tiedon tärkeydestä. Tutkimuksella saatiin moniin tärkeisiin tutkimuskysymyksiin vastauksia ja se synnytti myös uusia oivalluksia. Ennen kaikkea tämä työ toi kuitenkin uusia ajatuksia jatkotoimenpiteistä ja mahdollisista uusista tutkimisen kohteista.
Opinnäytetyö tehtiin kevään ja kesän 2016 aikana toimeksiantona Karppilan Charolais -tilalle. Tutkimus toteutettiin e-lomake kyselynä, joka lähetettiin sähköpostitse jo tilalla asioineille asiakkaille asiakasrekisterin perusteella. Kyselyyn vastasi jo pidempään asiakkaina olleita henkilöitä sekä uudehkoita asiakkaita. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja siinä pyrittiin selvittämään asiakkaiden nykyisiä ajatuksia tilasta, ja löytyisikö jotain sellaista, mitä yrittäjä ei ole huomannut toteuttaa asiakkaille. Tutkimuksen tueksi käytettiin eri asiakaslähtöisyyden teorioita, ja mitä itse lisäarvo ja kokemuksen tuottaminen ovat nykypäivänä. Tällaisen tilan, jossa lähiruoka on keskiössä, tuli tarpeelliseksi perehtyä lähiruoan teoriaan ja tutkimuksen tuloksista huokui lähiruoan merkitys myös asiakkaille.
Tutkimuksesta saadut tulokset vastasivat opinnäytetyöhön asetettuihin tavoitteisiin ja tarkoituksiin. Tuloksista pystyttiin ymmärtämään tilan asiakkaiden toiveita ja ajatuksia. Erityisesti internetsivujen päivitys nykypäivään ja Facebookin ajan tasalla pysyminen nousivat tärkeimmiksi kehityskohdiksi. Näiden sivujen avulla on kuitenkin mahdollista hankkia uusia asiakkaita, ja jakaa näille tärkeää tietoa ja tuottaa myös lisäarvoa asiakkaille.
Opinnäytetyö tehtiin kevään ja kesän 2016 aikana toimeksiantona Karppilan Charolais -tilalle. Tutkimus toteutettiin e-lomake kyselynä, joka lähetettiin sähköpostitse jo tilalla asioineille asiakkaille asiakasrekisterin perusteella. Kyselyyn vastasi jo pidempään asiakkaina olleita henkilöitä sekä uudehkoita asiakkaita. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja siinä pyrittiin selvittämään asiakkaiden nykyisiä ajatuksia tilasta, ja löytyisikö jotain sellaista, mitä yrittäjä ei ole huomannut toteuttaa asiakkaille. Tutkimuksen tueksi käytettiin eri asiakaslähtöisyyden teorioita, ja mitä itse lisäarvo ja kokemuksen tuottaminen ovat nykypäivänä. Tällaisen tilan, jossa lähiruoka on keskiössä, tuli tarpeelliseksi perehtyä lähiruoan teoriaan ja tutkimuksen tuloksista huokui lähiruoan merkitys myös asiakkaille.
Tutkimuksesta saadut tulokset vastasivat opinnäytetyöhön asetettuihin tavoitteisiin ja tarkoituksiin. Tuloksista pystyttiin ymmärtämään tilan asiakkaiden toiveita ja ajatuksia. Erityisesti internetsivujen päivitys nykypäivään ja Facebookin ajan tasalla pysyminen nousivat tärkeimmiksi kehityskohdiksi. Näiden sivujen avulla on kuitenkin mahdollista hankkia uusia asiakkaita, ja jakaa näille tärkeää tietoa ja tuottaa myös lisäarvoa asiakkaille.